Quantcast
Channel: - TIMOR AGORA
Viewing all 15950 articles
Browse latest View live

EMÍLIA PIRES PASSEIA POR LISBOA: “NÓS POR CÁ TODOS BEM”

$
0
0
Emília Pires, controversa ex-ministra das finanças de Timor-Leste, que está a braços com a justiça timorense e se arrisca a ouvir da sentença sobre os crimes de que é acusada ter de cumprir 7 a 10 anos de prisão refugiou-se em Portugal com o seu passaporte de cidadã portuguesa (que também é).

Emília continua na Lusitânia e distribui o seu tempo de afazeres e de lazeres entre o Ribatejo e a Extremadura, mais concretamente Lisboa, a capital lusa.

Foi em Lisboa que Emília foi vista a passear juntamente com amigos. Logo ali o “paparazi”luso não esteve com meias medidas e captou imagens da faltosa à justiça timorense como quem não quer a coisa. Lá ia Emília e acompanhantes na Rua dos Fanqueiros, rumo ao Terreiro do Paço, calcorreando os passeios da histórica calçada portuguesa.

Emília Pires é mais uma das provas de que Portugal recebe bem os seus cidadãos, mesmo que em falta com a justiça noutros países – sejam ou não países da CPLP. A ex-ministra das finanças está ativa e bem alimentada, mais “cheinha” – à portuguesa, que ela também é. “Nós por cá todos bem” (recordando o título do filme de Fernando Lopes), parece afirmar o semblante e a descontração da ex-ministra pelas ruas de Lisboa.

TALVEZ EMÍLIA POSSA AJUDAR A JUSTIÇA

Entretanto a justiça timorense que espere por ela na prazenteira Dili, cidade que está a ficar cosmopolita. Em algumas zonas comparável a cidades europeias onde corre o ouro e o mel e noutras zonas, as que perfazem a grande maioria dos timorenses, a exibição da miséria e da inexistência ou insuficiência de infraestruturas. 

Também em Timor-Leste é ponto de honra o desequilíbrio que recai sobre os povos à moda do “progresso e desenvolvimento” que apelidam de moderno, apesar de ser público que em mais de década e meia foram “voando” milhões de dólares não se sabe bem para quem e para onde. Ou sabe-se?

Na qualidade de então ministra das finanças talvez Emília Pires saiba e possa dar uma ajuda à justiça, se é que houve infrações à lei e à transparência e  honestidade que deve fazer parte dos governantes e outros que são eleitos para gerirem a coisa pública.

Nas fotos: Emília de frente e depois a afastar-se, acompanhada, rumo ao Terreiro do Paço, em Lisboa.

AV / TA

Timor-Leste procura consensos para a Educação em congresso em maio

$
0
0
Díli, 13 mar (Lusa) - Timor-Leste organiza em maio o 3.º Congresso da Educação para rever as políticas adotadas até aqui e, segundo explicou à Lusa o ministro da Educação, adotar um consenso sobre as diretrizes para o setor.

António da Conceição - atualmente em licença para a campanha para as eleições presidenciais de 20 de março e que regressa às funções ministeriais após o voto - disse que é necessário "um consenso nacional que ajude a definir linhas para fortalecer o importante setor educativo".

Sob o lema de "Consenso Nacional da Educação", o congresso decorre entre 03 e 05 de maio em Díli e centra-se em seis áreas: currículo, gestão e formação de professores, administração e inspeção escolar, infraestruturas e equipamentos educativos, gestão do ensino superior e participação de pais e comunidade educativa.

"Medir a capacidade e a qualidade da educação passam não só pelo currículo, mas pela capacidade de os professores poderem implementar o currículo, a capacidade linguística para poderem fazer a transmissão da ciência para o aluno e outras competências necessárias para manter uma comunicação efetiva com os estudantes", referiu António da Conceição.

Destacando a colaboração que já existe com Portugal e com o Brasil na formação de professores, o Governo de timorense continua a considerar este aspeto "uma das prioridades" do setor, estando em curso contactos para mais cooperação com Cabo Verde e Moçambique.

O ministro admitiu ainda que a questão da língua - Timor-Leste tem o português e o tétum como línguas oficiais - ainda suscita preocupação, não por essa decisão em si, mas sobre como "fazer melhor a divulgação da língua por todo o território". Entre as estratégias, citou o papel da comunicação social, cooperação com a televisão nacional de Timor-Leste e mais cursos de língua portuguesa, com a participação do setor privado, nos municípios do país.

"Este congresso vai ser uma oportunidade de avaliar o diagnóstico que está a ser feito para poder direcionar a educação em Timor-Leste, para demonstrar o que temos feito de bom e o que ainda está a ser um desafio para o desenvolvimento da educação", disse.

ASP // MP

APENAS 50% DOS JOVENS TIMORENSES PENSAM QUE O PAÍS ESTÁ NA DIREÇÃO CERTA

$
0
0

Sondagem da Asia Foundation revela que apenas 50% dos jovens com menos de 25 anos pensam que o país está na direcção certa

A Agência de Notícias Lusa publicou parte de uma sondagem realizada pela Asia Foundation, uma conhecida agência norte-americana que coopera com o governo timorense em projectos que envolvem milhões de dólares, e que terá realizado este estudo, cujos dados foram recolhidos pelo Research and Advocacy Network (TRAIN).

Segundo a sondagem sobre o apoio popular aos partidos políticos timorenses, a Frente Revolucionária de Timor-Leste Independente (FRETILIN) lideraria as intenções de voto em relação às eleições legislativas agendadas para Julho deste ano «com 29% de apoio, à frente do Congresso para a Reconstrução de Timor-Leste (CNRT), com 17%».

Se analisarmos melhor os resultados da sondagem eleitoral da Asia Foundation, publicados pela Lusa, há várias incertezas em relação aos resultados que importa salientar e que deixam algumas dúvidas no ar, ficando-se sem saber ao certo quais são os partidos que lideram, de facto, as intenções de voto.

Desde logo, um aspecto desta sondagem que a meu ver importa salientar é a subida de percentagem de indecisos e os que se recusaram a responder, respectivamente 23 e 17%, havendo outros indicadores de voto muito interessantes sob o ponto de vista de análise eleitoral que devem ser discutidos para melhor se compreender o contexto e as ilações a retirar desta pesquisa sobre as reais intenções de voto.

Efectivamente, para além das incertezas que decorrem do voto dos indecisos, há também certezas, indicadores bastante esclarecedores fornecidos pelas respostas da juventude timorense no âmbito desta sondagem.

Em 2012, ano em que se realizaram as últimas eleições legislativas, 80% dos jovens com menos de 25 anos acreditava que Timor-Leste estava no caminho certo, mas, em 2016, segundo os resultados da sondagem, apenas 50% deste grupo etário acredita que o país está na direcção certa, aumentando os que pensam o inverso, de 17% para 41%.

A sondagem mostra igualmente uma descida acentuada (de 73% para 58%) no número de inquiridos que consideram estar Timor-Leste na direcção certa, com a percentagem dos que pensam o contrário, a aumentar de 25% para 32%.

Sendo um dado praticamente adquirido que há dois partidos políticos mentores da Frente Clandestina com forte e crescente implantação no seio da juventude, nomeadamente o Partido Socialista de Timor (PST) e o Partido Democrático (PD), considerando também a popularidade do Kmanek Haburas Unidade Nasionál Timor-Oan (KHUNTO) e do recém-criado Partido de Libertação Popular (PLP) ligado ao Presidente da República, General Taur Matan Ruak, considerando o cenário conjugado do eleitorado indeciso e o desencantamento da juventude e da população em geral evidenciado pela sondagem, ficam muitas dúvidas sobre quais são os partidos que lideram, na realidade, as intenções de voto.

Esta sondagem da Asia Foundation tem uma margem de erro de 2,8%, foi realizada entre 22 Novembro e 14 de Dezembro de 2016 e envolveu entrevistas a 1.239 pessoas de todo o território nacional, tendo havido uma selecção aleatória de aldeias com base no censo de 2016.

M.Azancot de Menezes* também colabora em Timor Agora

*Secretário-Geral do Partido Socialista de Timor (PST) e Professor Universitário

PM Rui Louva PR Taur Halo Balansu Ba Governasaun

$
0
0
DILI – Primeiru Ministru (PM) Rui Maria de Araujo louva Xefi Estadu Taur Matan Ruak halo balansu durante tinan lima, ba governasaun diak tebes.

Lia hirak nee hatoo husi PM Rui, ba Jornalista sira hafoin remata komemorasaun loron internasinal feto, iha Timor Plaza, Dili, Sesta (10/03/2017).

Prezidente Republika ninia mensazen hanesan Xefei Estadu halo balansu ba tinan lima governasaun ninia diak tebes, Prezidente mos hateten rasik durante ida nee, serbisu neebe Prezidente halo, relasaun ho orgaun soberanu sira seluk, wainhira buat ruma lao la los halo kritika frontal ho onestu,” hateten PM Rui.

Xefi Governu nee mos aumenta tan katak, relasiona ho Xefi Estadu nia deklarasaun katak governu halo duni dezenvolvimentu ba infrastrutura, maibe infrastrutura baziku la iha, nee Prezidente hateten, maibee publiku maka sei halo avaliasaun, katak buat neebe prezidente hateten nee onestu duni ka lae, depois publiku maka hare.

Iha parte seluk Observador Politiku (UNITL) Jose de Oliveira hateten husi Primeiru governu too agora serbisu lao diak, maibe sira nia implementasaun no ejekusaun OJE maka fraku.

Nune mos Ativista Leon da Costa, hateten nasaun barak fo apoiu osan ba TL, hodi hadia dezenvolvimentu ba povu no nasaun ida nee. Joao Anibal

Suara Timor Lorosae

Akara: Hatama Relatoriu La On Time, EITI Blacklist TL

$
0
0
DILI – Timor Leste (TL) hahu husi 2004 too 2012, hanesan membru Extractive Industry Transparency Initiative (EITI) no sai hanesan nasaun kumpridor, maibe agora EITI blacklist TL, tanba TL hatama relatoriu la on time no governu, sosiadede sivil inklui Kompania sira la dun kolabora malu ho diak.

Tuir Eis Membru Board EITI Husi Sosiadade Sivil Mericio Akara katak TL nasaun kompridor iha EITI, neebe maka iha rejiaun Asia TL primeiru maka sai nasaun kumpridor ba EITI, bainhira TL tama nee Indonesia, Myanmar, Australia inklui nasaun balu tan seidauk, maibe TL maka sai nasaun kumpridor.

Agora tuir hau nia hatene ita tinan-tinan halo reportasen nee on time, maibe tinan rua tolu liu ba nee hau la iha neeba, hahu ninia progeresu tun, laporan la tuir ona tempu, partisipasaun sosiadade sivil mos komesa menus, tanba sira ladun kordena, Sekertariu tekniku EITI nia la dun lideria prosesu nee ho diak Ministru Alfredo mos la sai ona membru bor EITI, sira la fo atensaun entau ema Sekertariu Internasional EITI deside hodi Black list Timor nia estatutu hanesan nasaun kumpridor,” hateten Akara, ba Jornalista sira iha nia knar fatin Farol, Dili, Segunda (13/03/2017).

Nia mos aumenta tan katak EITI Black list TL, performe TL nia la diak iha mundu internasional, tanba bainhira hasai ona estadu sai nasaun kumpridor, signifika katak TL muda ba kotuk laos ba oin.

Hatan ba kestaun nee Fokal Point EITI, kaer pasta mos Ministru Petrolium e Rekursu Miniarais Alfredo Pires hateten EITI Black list TL, maibe sira seidauk simu karta ofisial husi EITI.

“Maibe ami mos rona ona, katak TL iha kazu ida atu hatama ita nia relatoriu ba tinan 2014 no 2015, ninia prazu maka iha 30 dezembru, razaun oi-oin tamba ita la konsege halo relatoriu sira nee tuir tuir prazu, neebe TL koalia tiha ona ho EITI internasional parese sei hatutan tan, maibe sira nia prosesu sei ba too Bor, needuni TL sei lao too marsu 2017 hanesan nee, maibe TL seidauk simu karta ofisial husi EITI”hateten Alfredo.

Fokal Point EITI nee mos hatutan tan katak relatoriu hatama tarde nee laos TL deit maibe nasaun hotu-hotu, TL mos sei hare hela nia uma laran hodi hadia failansu sira nee, EITI mos agora sai ejizensia makas, tanba EITI nee komponente 3 maka iha laran, hanesan governu, sosiadade sivil inklui kompania. Joao Anibal

Suara Timor Lorosae

Alfredo: Conoco Philips Sei Fura Mina Matan Iha Area Bayu Undang

$
0
0
DILI – Governu fo fiar ba Conoco Philips sei fura mina matan rua ka tolu iha area Bayu Undan laran, tanba nee prosesu agora sei lao hela.

Lia hirak nee hatoo husi Ministru Petrolium e Rekursu Minarais Alfredo Pires, ba Jornalista sira iha nia knar fatin Fomentu, Dili, Segunda (13/03/2017).

Governu aprova no fo fiar ba Conoco Philips atu halo forpurasaun mina matan rua ka tolu tan, iha Bayu undan nia laran rasik, tanba nee propursaun nee sei iha prosesu nia laran, iha tinan ida nee mos governu liu husi Ministru Petrolium loke tan prosesu tenderisasaun nomos Inklusiva hanesan ita boot sira hatene katak ita nia governu mos aloka tiha ona bloku ida ba iha Timor Gep rasik neebe sira kolia hela ho sira nia parserus, entau iha fulan ida nee ka fulan seluk ita mos sei asina kontratu,” hateten Alfredo.

Governante nee mos aumenta tan katak mina matan Bayu Undang nee lao tiha ona, atu fura aumenta tan, para esplora, maibe sei iha Conoco Philips nia prosesu, atu fura nee konformi ba prosesu, tanba nee se laos tinan ida nee tinan seluk.

Iha parte seluk Observador Politiku (UNDIL) Etalvino da Conceicão hateten programa governu atu fo ba kompania internasional hodi fura mina matan nee diak, tanba bele hetan mina hodi fo retornu ba TL. Joao Anibal

Suara Timor Lorosae

APOIANTES LU-OLO IHA VIQUEQUE BANJIR, UATU-LARI DOMINA

$
0
0
Apoiantes, militantes no simpatizantes Kandidatu Prezidenti Repúblika (KAPRES) númeru 2, Francisco Guterres ‘Lu-Olo’, ne’ebé partisipa iha kampaña, KAPRES Lu-Olo, iha Munisípiu Viqueque suli mai hanesan mota (banjir), ne’ebé lakon nia rohan.

Apoiante sira ne’ebé mak partisipa iha kampaiña KAPRES Lu-Olo nian iha Viqueque ne’e mai husi, Uatu-Lari, Uato-Carbau, Ossu, Lakluta no Viqueque.

Kampaiña Lu-Olo nian ne’e, hala’o iha Kampu Merdeka Viqueque Vila (igreja nia kotuk), tanba kampu ne’e resin. Tamba resin tiha kampo, nune’e apoiantes no simpatizantes Lu-Olo, mai husi Partidu FRETILIN, CNRT, CASDT, PEP, no UNDERTIM, balu tenki sa’e iha komunidade nia uma leten, no balu okupa to’o iha Igreja Viqueque nia oin.

Maske loron manas tebes, maibé apoiantes sira lakohi ses husi kampu ne’e, maibé, sira kontinua hamriik sena malu, hodi hamrik iha kampu ne’e nia laran.

Antes KAPRES Lu-Olo to’o iha fatin kampaña, simpatizante sira nakonu ona iha kampu merdeka nia laran, hodi tebe dahur iha loron manas nia laran, kuaze oras rua.

Lu-Olo to’o iha Sede FRETILIN Viqueque iha oras tuku 12:15 Otl, hodi simu direita husi komunidade no lia na’in sira iha Munisípiu ne’e, hodi fó hatais ho kultura Munisípiu ne’e nian.

Hafoinn fó hatais, Lu-Olo ne’ebé akompaña husi nia militantes no simpatizantes sira, no membru CCF  sentral, la’o husi sede FRETILIN Munisípiu ne’e nian, hodi mai iha fatin kampiña. Maske distánsia husi sede FRETILIN nian ho fatinn kampaña besik tebes, maibé tenki lori oras ida mak to’o, tanba apoiantes no simpatizantes iha estrada klaran nakonu tebes hodi la’o ladiak.

Lu-Olon to’o iha fatin kampaiña iha oras tuku 13:35 Otl, hodi simu direita husi grupu dansa tradisionál sira, no hetan apresiasaun husi militante sira ne’ebé hanesan ema ida de’it iha kampu merdeka ne’e nia laran.

Bainhira kampaina la’o to’o klaran, udan bo’ot mos tau dada’uk, maibe apoiantes no simpatizantes Lu-Olo nian la halai ses husi fatin kampaina.

Haree udan bo’ot tau dada’uk, Alkatiri  husu ba apoiantes sira katak, labele halai, tanba uluk kilat musan, FRETILIN la halai.

“Labele halai, udan ne’e Kalohan mak komesa naben dadauk ona, bainhira Kalohan naben hotu, fitun mutin barak mak sei sai iha leten ne’ebá,” katak Alkatiri.cos

Jornal Nacional Diário

Xanana preokupa ho servisu CCI-TL

$
0
0
DILI - Ministru Planiamentu Investimentu no Estratejiku  (MPIE) Xanana Gusmao Prekupa tebes servisu Camara Comersio Industria Timor-Leste (CC-TL) ne’ebé la dezempeña nia misaun lolos tuir naran ne’ebé mak iha.

“CCI-TL ne’e la dezempeña nia misaun loloos, sira ko’alia no diskuti bebeik ho sira husu projetu entaun sira tenke rekoñese sira nia aan, CCI-TL ha’u respeita tebtebes mas la halo tuir sira nia misaun ami diskuti no halo presentasaun kompañia barak maka partisipa mas liu loron ida husu projetu,” Xanana Gusmão hatete asuntu ne’e iha nia diskursu ba iha lansamentu Sensus fó fila fali ne’ebé realiza iha CCD, Kinta (02/03).

Ministru MPIE ne’e haktuir iha tinan kotuk nia rasik ko’alia ona ho CCI-TL atu bele halo buat ruma maibe to’o oras ne’e seidauk bele realiza. Maibe ministru ne’e rekoñese katak emprezariu sira laiha osan maibe CCI-TL nia misaun mak kolia kona ba komersiu no industria maibe to’o oras ne’e seidauk la’o tuir misaun ne’ebé mak iha.

“Ha’u dehan ona ba sira ami halo enkontru iha tinan kotuk liu ba, ha’u komprende tebe- tebes tanba sira osan la iha agora ita ko’alia setór privadu iha kada munisipiu ita haree sira sai tia emprezariu konstrusaun sivil,” Xanana preokupa. Nia dehan maske Timor-Leste iha potensial boot maibe emprezariu sira la haree hodi halo investimentu hanesan Timor-Leste iha kafé barak maibe sira la realiza ho rajaun osan laiha maske governu kontinua orienta emprezariu sira hodi bele haree oportunidade ne’ebé mak iha atu nune’e hadok aan husi kontruksaun sivil.

Eis primeiru Ministru ne’e hatete mentalidade no jestaun emprezariu sira nian ohin loron seidauk di’ak tanba ne’e osan ne’ebé sira hetan seidauk aloka fali ba iha oportunidade ne’ebé mak iha.

“Ita nia emprezariu sira agora simu osan uituan joga hotu, dala ruma sira la ba kontrola dehan osan nia funan ne’e la’o maka’as husu fali ba maluk seluk iha la’o ladi’ak ita buka hahú maibe laiha ba buka deve de’it mas kuandu jestaun laiha osan sira be atu simu fali mai ne’e laiha selu fali ba ema seluk mós la to tan ita nia problema mentalidade maka seidauk iha ne’e akontese iha fatin barak empreza sira empresta osan ne’e mai fali husu tutuir keta kansela tia ami ami lakon grasa de’it husik ba ami mak kaer fali osan no servisu ou ami nia oasan tama tiha ami entrega ba nia,” dehan Xanana.

Xanana husu ba emprezariu sira atu hadia mentalidade no iha osan tenke investe fali ba area produtivu sira nune’e labele dependente de’it ba projetu. “Problema bo’ot ida ne’e maka ita tenke hadi’a no hahú hodi hadi’a mentalidade husi empreza sira ita iha fatin barak para ita bele dezenvolve maibe hotu hotu lakoi hakarak halai mai projetu estadu nian de’it bainhira mak ita bele iha mudansa,” Xanana preokupa.

Xanana husu ba administrador sira iha Munisipiu atu servisu hamutuk ho Xefe suku hodi bele haree fatin potensial ba industria no influensia Emprezariu sira nune’e bele loke industria iha Munisipiu ida-idak. Nia mos informa katak CCI-TL la halo misaun ho di’ak tanba ne’e projetu boot ka ki’ik hotu tenke loke tenderizasaun internasional hodi nune’e bele muda hanoin emprezariu sira hodi halo investimetnu lae kontinua depende ba projetu sira.

Entretantu Vise Prezidente CCI-TL Rui Castro rekoñese deklarasaun Ministru MPIE Xanana Gusmão nian ne’e loos maibe la’ós emprezariu hotu mak depende ba projetu governu nia tanba ohin loron iha emprezariu balun mak hahú ona dezenvolve setór komersiu no Industria iha nasaun foun ne’e. “Ha’u konkorda ho deklarasaun ne’e maibe la’ós emprezariu hotu mak depende ba iha projetu tanba oras ne’e balun hahú ona dezenvolve iha setór komersiu no industria,” Hatete Rui Castro via telefone bainhira BT konfirma asuntu ne’e.

Rui Castro husu atu labele fó sala ba emprezariu sira maibe governu mós tenke rekoñese tanba durante tinan 15 nia laran governu fó tiha projetu ba emprezariu sira maibe la iha akompañamentu hodi orienta emprezariu sira halo re investimentu liu husi osan ne’ebé mak iha.

Tan ne’e nia husu ba Governu tenke valoriza emprezariu rai laran ne’ebé mak oras ne’e hahu ona halo re investimentu iha setór komersiu no Industria iha nasaun foun ne’e. “ Durante ne’e projetu barak mak maun fó, maun Xanana fiar maibe sira rasik la halo re investimentu no kontinua fó ba sira maske sira hetan porsentu boot husi projetu ne’ebé mak iha,” hateten Rui.

Nia mos prekupa mos ho Deklarasaun Xanana nian kona ba CCI-TL tanba CCI-TL nia servisu mak fó hanoin de’it ba emprezariu sira liu husi formasaun no treinamentu sira tanba la iha lei ida hodi fó dalan ba CCI-TL hodi obriga emprezariu sira atu halo investimentu. “Atu dehan de’it CCI-TL fo fo hanoin de’it ba emprezariu sira tanba laiha lei ida mak haforsa CCI-TL hodi obriga Emprezariu sira maske durante ne’e hato’o ona ba Governu,”klarfika nian.

Tan ne’e atu fo forsa ba CCI-TL hodi obriga emprezariu sira atu bele obriga emprezariu sira presiza iha lei ka dekretu lei ida hodi bele obriga emprezariu rai laran. “Tan ne’e todan labele fo de’it mai CCI-TL maibe governu mos tenke rekoñese tanba durante ne’e la iha lei ida fo ba CCI-TL rasik,” dehan Rui Castro. (BT)

Business Timor

ME Fo Formasaun Book Keeping

$
0
0
DILI – Ministeriu Edukasaun (ME), fo ona formasaun book keeping ba koperativa eskolar haat iha Munisipiu Dili.

Kestaun nee fo sai husi asesor koperativa eskolar ME, Daniel Pereira katak, formasaun nee haree liu ba oinsa koperativa eskolar haat bele fahe esperensia ba malu.

Nia fo ezemplu husi eskola ETI, fahe sira nia esperensia konaba loke ona sira konta bankaria iha banku Timor, maibe sira lori koperativa nian naran, tanba formasaun book keeping nee forma sira, bele hatene konaba livru cash ou keixa hanesan osan tama no sai.

Koperativa eskolar iha Cristal, Eskola Tekniku Informatika (ETI), 5 de Maio, eskola hospitalidade turizmu iha Becora, tanba eskola haat neebe mak hari ona koperativa eskolar nee, iha semana kotuk nee ami halao formasaun iha eskola sekundaria privadu Cristal, formasaun nee haree liu ba iha book keeping, depois oinsa mak atu hatama osan fulan nee, hodi priense kolom neebe mak prepara ona, konaba depozitu prinsipal, depozitu obrigatoriu no  volontariu,” dehan Daniel ba STL iha edifisiu ME Vila-Verde, Dili, Segunda  (13/03/2017).

Daniel hatete, ME establese koperativa eskolar iha eskola 5 de Maio, depois haree kedas loja neebe mak sira hari liu husi koperativa eskolar, tanba loron ida sira bele hetan too 50 dolar. Koperativa eskolar iha eskola 5 de Maio mos hetan ona visita husi Malaysia, hodi haree lalaok koperativa eskolar iha eskola nee.

Hau hanoin prosesu iha ensinu iha koperativa eskolar nee, durante ita halao nee, tanba primeiru ita halo desiminasaun iha Munisipiu Lospalos, Baucau, Covalima, Same, Maliana, maibe iha Munisipiu balun mak seidauk halao, depois de desiminasaun nee ita halao tiha ona koperativa eskolar, neebe ita halao primeiru mak iha eskola sekundaria no 5 de Maio Becora, hanesan ita hotu hatene katak, depois ita establese koperativa eskolar iha eskola sekundaria jeral no 5 de Maio Becora, tanba vise Ministru Edukasaun II mak ba halo lansamentu ba iha koperativa eskolar nee iha eskola 5 de Maio,” tenik nia.

Nunee mos Diretor eskola sekundaria jeral no 5 de Maio Becora, Manuel Verdial hatete, hanesan diretor eskola orgulhu no agradese ba ME, tanba sira bele promove estudante sira, liu husi koperativa eskolar.

Estudante sira loke ona kios iha eskola, para bele faan sasan hanesan ai sar, ember, dosi, aqua no seluk tan. Tanba nee, sira agradese ba ME, neebe mak iha inisiativa diak, hodi hari koperativa eskolar iha eskola 5 de Maio.

Ami sente orgulhu boot ba ami, tanba ami bele promove dadaun ona ami nia estudante, bainhira ami nia estudante sira remata sira nia estudu, sira bele iha koinesementu neebe mak klean konaba setor koperativa,” dehan nia.

Diretor Jeral husi ME, Antoninho Pires dehan, politika ME hari koperativa eskolar, atu bele prepara rekursu umanu neebe mak diak, bainhira estudante sira remata estudu iha nivel sekundaria, sira bele kompete iha kampu servisu.

Nia dehan sira bele hari rasik koperativa, tanba nee, agora ME hari ona koperativa eskolar iha Munisipiu Dili, hein katak, sei hari mos iha Munisipiu. Jacinta Sequeira

Suara Timor Lorosae

Taur La Preokupa, Kritika Lider Balun Iha Kampaina, Naran Seidauk Rezistu Iha Estatutu PLP

$
0
0
DILI - Prezidente Republika Taur Matan Ruak hatete nia parte la preokupa kritika sira neebe mai husi lider politiku balun, tamba tempu kampaina prezidensial tenki buka ideia no politiku atu hetan konfiansa husi povu.

Taur hatete Komportamentu eleitoral kada periode la hanesan tuir tempu, tamba nee kritika sira neebe mak lao hanesan opiniaun publiku tamba nee prezidente lakohi responde.

Tempu kampaina iha massa nia oin no hakarak buka votus kuandu laiha ona argumentu tenki hatun prezidente, nee prezidente la hirus ida, hau lakohi preokupa, halo hau kontente liu tan,” dehan Taur wainhira halo reflesaun hamutuk ho Jornalista sira Sesta (10/03/2017) iha salaun Xina Palasiu Prezidensial Nicolao Lobato.

Nia hatete kritika neebe mak halao liu husi kampaina eleitoral prezidente lapreokupa, no sente kontete ho kritika sira neebe mak halao tamba sira iha massa nia oin laiha ona argumentu tenki hatun malu nunee bele hetan votus.

Hatan kona ba Involvimentu iha partidu PLP, Taur hatete nia naran seidauk rezistu iha partidu PLP neebe rezistu iha tribunal, tamba nee lei mak vale liu kompara ho deklarasaun publiku. Nia hatete deputadu sira neebe mak mak iha parlamentu iha partidu no naran iha laos problema agora Taur Matan Ruak seidauk iha partidu problema tiha ona nee mak sai duvida boot.

Iha fatin ketak Deputadu bankada Fretilin Manuel Castro hatete prezensa PLP, partidu Fretilin laiha problema tamba uluk Xanana harii partidu hakarak kompete ho CNRT agora PLP mosu hakarak tan kompete laiha problema.

Nunee mos Diretur Luta Hamutuk Mericio Akara katak Prezidente Republika Taur Matan Ruak harii partidu Politiku laiha problema tamba nee nia direitu tomak tan nee importante liu mak respeitu malu hanesan lider sira seluk neebe mak iha partidu. Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Banco sentral extende operasaun iha Oe-Cussi, Alkatiri husu prezensa ANZ-Mandiri

$
0
0
OE-CUSSI - Governador Banco Central, Abrão de Vas Conselho ho Prezidente Autoridade Regiaun Admistrativa Espesia-Oe-Cussi Ambeno (RAE-OA), Mari Alkatiri iha loron (17/02) asina Memorandu de Entendementu atu implementa programa intensivu edukasaun finanseira iha RAE-OA.

“Banku Central desidi ona katak iha fulan ida ne’e nia laran (Fevereiru), Banco Central extende operasaun sukrusal Banco Central nian iha Oe-Cussi,” Governador Banco Central deklara lia hirak ne’e, ba partisipante sira ne’ebé partisipa iha seremonia MoU ne’ebé realiza iha salaun SERAO Oe-Cussi.

Governador Banco Central ne’e mos rekuinese katak Prezidente Autoridade RAE-OA (Mari Alkatiri), laos foin mak apoio BCTL, maibe iha tempu barak nia laran prezidente RAE-OA sempre hatudu apoio, laos de’it ba Banco Central, maibe ba dezemvolvimentu sistema finanseiru Timor-Leste laran tomak.

“Ha’u koalia laos tanba politika maibe ne’e realidade tanba ha’u diretor geral dezde Agostu 2004, ha’u hatene di’ak iha previleziu, tanba servisu hamutuk primeiru ministru nain 5, ha’u hatene di’ak Mari hanesan defensor principal ba indepedensia Banco Central no dezemvolvimentu Central no sistema finanseira iha Timor-Leste,” dehan Governador BCTL.

Entertantu Prezidente Autoridade Regiaun Admistrativa Especial-Oe-Cussi Ambeno (RAEOA) Mari Alkatri kontenti tanba Banco Central agora establese tan iha Oe-Cussi maibe nia preokupa ho kondisaun uma ne’ebé nia intrega BCTL to’o agora nafatin no seidauk hadia. “Uluk antes 28 Novembru ha’u lao sai tiha derepenti kompañia balun tama dehan atu suru sai tiha uma atu prezidente labele haree uma tuan tanba de’it prezidente iha momentu atu ba iha Oe-Cussi.

Ha’u dehan labele, labele laos tanba entrega ona ba iha Banco central maibe ha’u dehan uma ne’e patrimonio istoriku ida, ita labele lori makina dudu,” Prezidente Zona Espesia Ekonomia Merkado Social ne’e haktuir. Marii Alkatiri mos husu ba Banku Komersial sira seluk hanesan Banku Mandiri nomos banku ANZ atu establese mos nia ramu iha Oe-Cussi tanba to’o agora sidauk establese.

“Ami iha Oe-Cussi halao de’it ho Mandiri Kupang, Mandiri Atanbua, Mandiri Kefa, maibe Mandiri Dili seidauk iha prezensa iha Oe-Cussi, instituisaun bankaria operasaun hahu 2018 iha Oe-Cussi. Tanba atu hahu implementa novo modelu istituisaun ekonomika finanseira, atu kria banku regional ida, para bele hahu programa ida kada familia ida um titulu partisipasaun iha prosesu dezemvolvimentu territorial tomak,”katak nian.

Prezidente Autoridade ne’e nia hakarak halo dezemvolvientu modelu ida sai hanesan um grande imprendementu ba ema hotu-hotu, ne’ebé atu hahu iha 2018/2019. “Operasaun bankaria iha Oe-Cussi importante tebes, atu bele impremi dinamika foun ne’e ba operasoesn finanseira, atu hanesan referensia ba rai Timor-Leste ba iha oin mai,” katak Alkatiri.

Autoridade ne’e relata katak iha Oe-Cussi, familia hamutuk 1415 mil, tan ne’e hakarak servisu hamutu ho Banco Central para halo operasuan boot iha Oe-Cussi. “Maibe Banco Central Regional, iha region ne’e, nova central regiaun tanba ha’u nia planu atu hari centralidade foun, ekonomika finanseira social. Ha’u la iha duvidas, ha’u banhira hakarak buat ida, ha’u so hatene manan de’it lakon ha’u lakohi,” Alkateri dehan.

Alende ne’e CEO BNU Timor, Fernando Toarão Alves promente atu loke 300 konta bankaria ba familia ida labarik ida no BNU mos sei tau $20 ba iha konta bankaria labarik nian ne’ebe ho naran “ha’u nia futuru”. “ Programa hahu banku mak tau $20. Familia bele kontribui $1.00, ida atu hahu prosesu ida, ne’e sei implemena Fevereiru no Marsu nia laran,” hatete Fernando. (BT)

Business Timor

Situasaun Hakmatek Durante Kampaña

$
0
0
DILI, (ANTIL) – Segundu Komandante Jerál, Polísia Nasionál Timor Lorosa’e (PNTL), Komisáriu Faustino da Costa informa, rezultadu seguransa kampaña iha semana ikus ne’e la’o hakmatek.

“Situasaun seguransa jerál iha teritóriu nasionál oras ne’e la’o di’ak”, Faustino ba jornalista sira iha kuartel jerál, Segunda, (13/3) hafoin enkontru avaliasaun ba situasaun seguransa rai laran.

Mesmu nune’e, problema udan no rai lakan konsege halo a’at ekipamentu PNTL hanesan rádiu komunikasaun. “Iha Manatuto no Viquque udan no rai lakan mak estraga sasan balun hodi afeita ba komunikasaun”, katak.

Loron 18 Marsu komando sei koloka tan membru hosi nasionál ba munisípiu sira. PNTL sei kontrola másimu hasoru militante no apoiante sira ne’ebé viola lei.

Kazu Asidente Tránzitu

Okaziaun ne’e, komando rejista insidente tránzitu ba transporte públiku hahú Janeiru to’o loron 8 fulan-Marsu hamutuk 352. Husi kazu ne’e rezulta ema mate 17 todan no kmaan hamutuk 434.

Entretantu, rezultadu operasaun fim de semana iha kapitál, apreender taxi no mikrolet hamutuk 250, motor 116 tanba laiha karta kondusaun, la-renova dokumentu no seluk tan.

Operasaun ne’e nu’udar meiu atu prevene no redus númeru insidente tránzitu iha kapitál. (Jornalista: Agapito dos Santos - Editora: Rita Almeida)

Foto: Segundu Komandante Jerál, Polísia Nasionál Timor Lorosa'e (PNTL), Komisáriu Faustino da Costa. Foto Relasaun Públikas MI

PN Preokupa Kanpres Balun Uza Liafuan Lorosae Loromonu

$
0
0
DILI - Reprezentante povu iha uma fukun Parlamentu Nasional (PN) preokupa tebes Kandidatu Prezidente (Kanpres) balun liu-liu nia ekipa susesu sira koalia iha palku publiku uza liafuan loro monu no lorosae.

Tuir Deputadu Bankada Fretilin, Lionel Marçal katak, presiza halo intervensaun ba kandidatu balun liu-liu ekipa susesu neebe mak uza liafuan lorosae no loromonu iha kampania.

Liafuan lorosae loro monu nee ita iha esperensia tiha ona, ita hamoris nafatin ida nee ninia rohan mak instabilidade,” Deputadu Lionel levanta asuntu nee liu husi sesaun plenaria iha uma fukun PN-Dili, Tersa (14/03/2017).

Deputadu Lionel prekupa, liafuan nee, oras nee sirkula makas tebes iha povu nia leet kuaze povu sira iha suku sira neebe mak izoladu mos preokupa tebes halo sira mos trauma.

Deputadu Lionel salenta, kandidatu ba prezidente republika atu sai aman ida ba nasaun no povu ida nee mak uza fali liafuan ida lorosae no loromonu, se karik nia eleitu nia liafuan koalia nee oinsa ita nafatin liafuan lorosae loromonu ita lahadomi ita nia nasaun.

Iha fatin hanesan, Deputada Bankada Fretilin, Anastaçia da Costa haktuir, lider partidu fo eduka sivika ba militante sira oinsa atu door to door ou lobi povu sira atu vota laos lori fali lorosae loromonu. Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

Pensaun Vitalisia, Estadu Lakonsidera Preokupasaun Povu

$
0
0
DILI - Pensaun Vitalisia neebe maioria Povu Timor Leste preokupa no husu atu halo alterasaun hodi hamos total maibe Parlamentu Nasional halo deit alterasaun tan nee lakonsege responde povu nia hakarak.

Tuir Asesor Servisu Apoiu Politika ba prezidente Republika, Filipe de Costa hatete povu barak mak preokupa durante Vizita prezidente Republika ba iha suku maibe Parlamentu lakonsege halo alterasaun hodi hamos total.

Hau nia observasaun akompaina Prezidente ba Vizita suku, povu barak mak hakarak halo alterasaun ba lei pensaun vitalisia, maibe estadu labele responde maske povu mak hili hodi harii estadu no governu,” dehan Filipe ba STL Tersa (14/03/2017) iha nia knar fatin Palasiu prezidensial Nicolao Lobato.

Nia hatete povu hatoo nia pedidu ba iha Parlamentu, maibe palamentu lakohi muda nunee bele sai fator ida deskontentamentu husi povu nia hanoin ba estadu, tamba la konsege halo alterasaun hodi hamos total.

Iha fatin ketak ketak Direitur Luta hamutuk Mericio Akara hatete prosesu ba lei pensaun vitalisia lao tamba nee hein katak ukun nain sira bele hakotu ejijensia publiku nian maske sosiedade sivil hakarak halakon maibe desizaun tomak iha parlamentu tamba nee sira nia knar. Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

CNRT, FRETILIN Husu CNE Investiga Uza Bandeira Apoiu Kalohan

$
0
0
DILI – Bankada rua iha Parlamentu Nasional (PN) hanesan Bankada CNRT no Bankada Fretilin lakonkorda no husu ba Komisaun Nasional Eleisaun (CNE), atu investiga ema invidivu balun neebe uza bandeira Fretilin no CNRT apoiu ba Kalohan.

Tuir Deputadu Bankada Fretilin, Eladiu Faculto katak, hanesan deputadu husi bankada Fretilin lakonkorda tebes ba hahalok PD nian neebe lori partidu Fretilin nian apoiu kandidatura prezidente Kalohan.

Lakonkorda mos partidu demokratiku PD lori partidu Fretilin nian ba halo kampania, Fretilin iha duni ninia kandidatu mak kamara prezidente Francisco Guterres Lu-Olo laos Kalohan,” Deputadu Eladiu hatoo kestaun nee liu husi sesaun plenaria iha uma fukun PN-Dili, Tersa (14/03/2017).

Eladiu husu ba CNE atu investiga se mak lori bandeira Fretilin hodi fo apoiu ba kandidatura prezidente, tanba Fretilin iha nia kandidatu rasik mak prezidente Francisco Guterres Lu-Olo.

Iha fatin hanesan, Deputadu Bankada CNRT, Bendita Magno esplika, hanesan deputadu bankada CNRT konkorda hanoin husi bankada Fretilin nian katak tenke investiga se mak lori partidu CNRT ba apoiu kandidatura prezidente nee.

Nunee mos, Deputada Bankada PD, Jacinta Abucau dehan, Partidu Demokratiku (PD) hakfodak tebes-tebes wainhira ema individu lori bandeira partidu Fretilin no CNRT hodi fo apoiu ba kandidatu Kalohan. Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

PLP Prontu Simu Taur Matan Ruak Hanesan Lideransa

$
0
0
DILI – Partidu Libertasaun Popular (PLP) prontu simu Taur matan Ruak autal Prezidente Republika atu involve iha estrutura partidu, hanesan lideransa kuandu mandatu remata.

Tuir Segundu Vise Prezidente Partidu Libertasaun Popular Interinu Andre da Costa Belo Alias L4 katak partidu libertasaun popular rezistu iha tribunal prezidente mak Aderito de Jesus, Sabino Guntur no Andre da Costa Belo L4 inkliu lideransa Minsipiu nian.

Prezidente Republika Taur matan Ruak hatete nee los, seidauk involve iha PLP maibe nudar sidadaun  hakarak PLP ami simu nia tamba ami hare nia lideransa no ami nia komandante iha ailaran,” dehan L4 ba STL Segunda (13/03/2017) iha nia knar fatin, Maskarinhas.

Nia hatete Prezidente Republika Taur Matan Ruak kuandu mandatu remata iha 20 Maio, sai sidadaun bai-bain hakarak involve Aan iha partidu PLP prontu simu maibe agora sei asimu knar hanesan prezidente neebe seidauk involve iha PLP.

Iha fatin ketak Prezidente Republika Taur Matan Ruak hatete nia naran seidauk rezistu nia naran involve iha partidu PLP ba rezistu iha Tribunal, maibe foin halo deklarasaun publiku seidauk vale tamba nee lalika preokupa.

Nunee mos Diretur Luta Hamutuk Mericio Akara katak Prezidente Republika Taur Matan Ruak harii partidu Politiku laiha problema tamba nee nia direitu tomak, tan nee importante liu mak respeitu malu hanesan lider sira seluk neebe mak iha partidu. Timotio Gusmao.

Suara Timor Lorosae

Testemunha confirma falhas no sistema fiscal timorense em julgamento de dois portugueses

$
0
0
Díli, 13 fev (Lusa) - A diretora geral dos impostos timorense confirmou hoje as falhas do sistema de recolha de receitas tributárias provenientes da exploração petrolífera que permitiram que o Estado fosse enganado em milhões de dólares por um consultor internacional.

Mónica Rangel falava na segunda sessão do julgamento de um casal de portugueses acusado de peculato, branqueamento de capitais e falsificação documental por um alegado conluio para defraudar Timor-Leste em 860 mil dólares.

Segundo o Ministério Público (MP) timorense, Tiago e Fong Fong Guerra terão concertado o alegado desvio dos fundos - provenientes de impostos cobrados a empresas petrolíferas - com o consultor americano Bobby Boyle.

Hoje, como ocorreu no arranque do julgamento a 28 de fevereiro, a testemunha voltou a dizer que não conhecia qualquer ligação entre o casal português e Bobby Boyle, com a quase totalidade das perguntas do Ministério Público a centrarem-se no consultor americano.

Rangel disse apenas que conhecia a empresa Olive Unipessoal, propriedade de Tiago Guerra, que estava registada em Timor-Leste e que pagou "poucos impostos", não tendo sido detetada qualquer irregularidade tributária na empresa.

A responsável voltou a confirmar as circunstâncias em que Boyle esteve ligado a Timor-Leste, repetindo que o americano não era funcionário público e foi contratado como consultor no âmbito de um protocolo de cooperação do Governo da Noruega para apoiar Timor-Leste na recuperação de impostos devidos pelas empresas petrolíferas.

Mais tarde, em julho de 2011, foi contratado diretamente pela então ministra das Finanças, Emília Pires, para exercer funções até final do ano, com um salário mensal acrescido de um incentivo de 250 mil dólares.

Determinar o estatuto de Boyle - e perceber se era ou não funcionário público - é essencial para o processo, uma vez que o crime de peculato de que são acusados os arguidos é exclusivo de funcionários públicos.

O depoimento de Mónica Rangel ficou marcado por algumas contradições, nomeadamente no que se refere ao valor de impostos em atraso provenientes da empresa AS Geoconsulting (mais tarde absorvida pela DOF Subsea Norway SA) e que Boyle terá desviado.

No depoimento na fase de inquérito, Rangel disse que o valor em dívida era de 1,2 milhões de dólares, mas na audiência de hoje referiu-se a 975 mil dólares, dos quais 145 mil dólares foram pagos para a conta do Fundo Petrolífero.

A defesa questionou a testemunha sobre a contradição - referindo não entender a que se deve o cálculo dos 860 mil alegadamente desviados por Boyle -, tendo Mónica Rangel admitido que corrigiu o valor em dívida depois de "comprovar os dados no sistema".

Respondendo em repetidas ocasiões não ter conhecimento de vários aspetos do processo de Boyle e das empresas em causa, Rangel chegou mesmo a ser confrontada com emails que lhe foram endereçados por Boyle mas que admitiu não ter lido.

Um deles, citado pela defesa, refere-se à empresa Olive Consultancy, detida por Fong Fong Guerra em Macau, mas que no referido correio eletrónico é dada como tendo uma direção postal em Timor-Leste.

A defesa questionou a testemunha sobre se não achou "estranho" que uma empresa com sede em Macau tivesse uma direção em Timor-Leste, "ainda para mais a direção pessoal" de Boyle, algo que Rangel admitiu não ter averiguado.

Mónica Rangel admitiu que, numa situação normal, as empresas pagam os impostos petrolíferos diretamente na conta do Fundo Petrolífero, junto da Reserva Federal nos Estados Unidos, explicando não saber o que aconteceu ao resto do dinheiro desviado.

O coletivo de juízes quis saber as falhas do sistema de impostos que durante seis anos, entre 2004 e 2010, não fez qualquer liquidação às empresas AS Geoconsultating e DOF Subsea Norway SA.

"Como é que isto pode acontecer", questionou a juíza, tendo a testemunha afirmado que desconhecia a situação.

Rangel admitiu ainda que necessita de ser revisto o procedimento pelo qual são feitas as negociações das petrolíferas com os consultores, como ocorreu com Boyle, em que houve correios diretos entre as partes sem que os superiores timorenses tivessem conhecimento.

"Eles fazem essa comunicação direta sem nos informar. É um falhanço de comunicação e um procedimento que temos de melhorar", disse.

O julgamento continua com o testemunho de Câncio Oliveira, que foi diretor geral de receitas e alfândegas entre 2009 e 2012.

ASP // MP

Defesa de casal português retido em Timor-Leste prescinde de testemunhas

$
0
0
Díli, 14 mar (Lusa) - A defesa de um casal de portugueses que está a ser julgado em Díli prescindiu hoje de todas as suas testemunhas considerando que o Ministério Público não fez com as testemunhas que apresentou qualquer prova de acusação.

Álvaro Rodrigues, um dos três advogados de defesa de Tiago e Fong Fong Guerra, disse na segunda sessão do julgamento, que começou no passado dia 28, que a defesa estava preparada para avançar para alegações finais.

Em resposta, a procuradora Angelina Saldanha disse que a prova está nos documentos que fazem parte dos autos, tendo o tribunal mantido a próxima audiência para 28 de março, dando ainda tempo para que possa ser apresentada, num prazo de 10 dias, documentação adicional.

Recorde-se que Tiago e Fong Fong Guerra estão a ser julgados em Díli pelos crimes de peculato, branqueamento de capitais e falsificação documental, sendo alegado pelo Ministério Público que terão participado num conluio para defraudar Timor-Leste em 860 mil dólares.

Segundo o Ministério Público (MP) timorense, Tiago e Fong Fong Guerra, terão concertado o alegado desvio de fundos - provenientes de impostos cobrados a empresas petrolíferas - com o consultor norte-americano Bobby Boyle.

Na segunda parte da sessão de hoje, o tribunal ouviu a terceira e última testemunha da acusação, Câncio Oliveira, que foi diretor geral de receitas e alfândegas entre 2009 e 2012, que voltou a confirmar praticamente tudo o que já tinha sido dito pelas testemunhas anteriores.

A quase totalidade das questões voltaram a incidir na relação de Boyle com o Ministério das Finanças e na informação de que o assessor - Oliveira voltou a confirmar que não era funcionário público - terá em parte negociado sem autorização dos superiores timorenses, com as empresas petrolíferas.

A sessão ficou marcada por alguma tensão numa altura em que Câncio Oliveira foi questionado sobre o valor de impostos em atraso provenientes da empresa AS Geoconsulting (mais tarde absorvida pela DOF Subsea Norway SA) e que Boyle terá desviado.

Oliveira disse que pensava serem cerca de 975 mil dólares mas não foi capaz de dizer como sabia esse valor limitando-se a dizer que a informação lhe foi prestada por um funcionário ou funcionária do Ministério das Finanças que não quis identificar.

A defesa questionou esta parte do depoimento exigindo que, por ser indireto, deveria ser retirado dos autos.

Nenhuma das três testemunhas apresentadas pelo Ministério Público no julgamento provou qualquer dos crimes de que o casal português é acusado e todos confirmaram não conhecerem os dois arguidos.

As três testemunhas confirmaram ainda que Boyle não era funcionário público mas sim um assessor internacional.

Determinar o estatuto de Boyle - e perceber se era ou não funcionário público -- pode ser determinante para todo o processo, uma vez que o crime de peculato de que são acusados os arguidos é exclusivo de funcionários públicos.

Recorde-se que o casal português está retido em Díli e impedido de sair do país há mais de dois anos, tendo Tiago Guerra passado oito meses em prisão preventiva na cadeia de Becora.

O julgamento continua a 28 de março.

ASP // VM

António da Conceição, o ainda ministro que quer ser Presidente

$
0
0
Díli, 14 mar (Lusa) - António da Conceição explica que só suspendeu a sua atividade como ministro da Educação timorense "até ao dia 18", quando termina a campanha para as presidenciais, mas mostra-se convicto de que vai ser o próximo chefe de Estado.

Uma convicção, explicou em entrevista à Lusa, que advém do facto de se ver como representante de uma nova geração "preparada para dar continuidade aos sonhos" dos "fundadores da nação que estão a entrar na idade da velhice".

"É importante demonstrar também à geração antiga que a nova geração está preparada para dar continuidade aos sonhos que eles sonharam para este país", sublinhou.

Mostra-se convicto na passagem à segunda volta e afirma que o seu sucesso vai ser o dos líderes históricos, de quem foi seguidor e com quem participou, depois, individualmente e através do Partido Democrático (PD), "na construção da nação" e na viabilização e formação do Governo".

O seu partido, insiste, tem sempre estado empenhado na promoção do diálogo e esta é uma oportunidade de dar continuidade a isso e, assim, "com o apoio de uma nova geração emergente, poder ganhar esta eleição".

Considerado o segundo candidato mais forte - atrás de Francisco Guterres Lu-Olo, que é apoiado pelos dois maiores partidos timorenses, Fretilin e CNRT - António da Conceição apresenta-se como mais do que uma alternativa ao favorito.

Na prática representa uma transição no próprio partido em que, desde o congresso do mês passado, é secretário-geral assumindo formalmente o fim da era do fundador e figura história do PD, Fernando La Sama de Araújo, que morreu em meados de 2015.

António da Conceição, 52 anos, substituiu La Sama como ministro da Educação depois da sua morte e esta ligação especial evidencia-se nos cartazes da campanha com uma imagem de La Sama - ligeiramente ténue a flutuar sobre um nuvem por cima do ombro esquerdo do seu sucessor - a marcar todos os cartazes da campanha.

Num país onde estas questões ainda são importantes e La Sama é o "saudoso" líder da Renetil (a ala juvenil da resistência), acaba por ser igualmente simbólico que António da Conceição tenha tido no sorteio do boletim de voto o mesmo número, o 8, que calhou a La Sama quando este se candidatou à Presidência em 2007.

Natural de Bazartete, mas filho de gentes da ponta leste do país, António da Conceição insiste que é salutar que a sua candidatura seja apoiada por um ou mais partidos, mostrando "a importância e a força do multipartidarismo".

Compromete-se a ser um Presidente, se for eleito, empenhado "na consolidação das instituições do Estado e na promoção do diálogo entre estas instituições", considerando que a separação de poderes não implica que os órgãos de soberania não cooperem.

Considera ser essencial olhar para o passado, recordando os laços com a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP) e a comunidade internacional, apoiando o fortalecimento das relações externas, a aposta na adesão à Associação de Nações do Sudeste Asiático (ASEAN) e uma agenda de contactos externos ampla.

A nível nacional quer fomentar uma agenda de "desenvolvimento equilibrado" que "não pode beneficiar apenas as pessoas das cidades" mas tem que olhar as zonas mais remotas onde a maioria da população vive.

"O Presidente não terá funções executivas diretas mas tem função de advocacia, e pode apelar ao governo para olhar para essas prioridades, porque temos de ver as condições de hoje para preparar o futuro. Se não prepararmos o hoje como poderemos ter futuro melhor", disse.

Sobre os três chefes de Estado desde a independência, Conceição diz que todos o inspiram e que é obrigação do seguinte dar continuidade ao trabalho que já foi feito. Xanana Gusmão "teve que consolidar a independência e apostar na reconciliação, trazendo os timorenses de volta e normalizar as relações com a Indonésia.

Ramos-Horta apostou em "manter a estabilidade do país" e o fortalecimento dos laços com a comunidade internacional e Taur Matan Ruak olho muito para o desenvolvimento do país e como o povo, "que sofreu está a participar nesse desenvolvimento".

Explica que a tensão que possa haver entre as instituições é positiva, mas se não passar a ser "cada uma apostada em manter a sua posição" e se for feito no clima de diálogo "em defesa do interesse nacional".

"Não são apostas de cada instituição. São objetivos comuns para que todos temos de contribuir para melhorar a situação", afirmou.

As eleições presidenciais decorrem a 20 de março e a campanha termina com um debate a oito no dia 17 de março.

ASP // EL - Foto@ António Dasiparu /EPA

Kalohan Konkorda Halo Revizaun Ba Lei Pensaun Vitalísia

$
0
0
“Tenke halo revizaun klean ba buat ida titularidade ne’e, labele husik benefisia de’it grupu elite enkuantu grupu ne’ebé maka kraik ninian ita husik nafatin,” Kalohan dehan, “Ne’e responsabilidade ida ba prezidenti atu akonsella katak deputadu sira ne’ebé mai halo duni reprezentasaun ba povu.”

Kandidatu Prezidenti (Kanprez) da Repúblika hosi Partidu Demokrátiku, António da Conçeição “Kalohan” hatete Leo Pensaun Vitalísia (LPV) halo Prezidenti da Repblika (Taur Matan Ruak) iha hela dilemátiku nia laran maibé di’ak liu prezidenti promilga LPV hodi labele fó todan ba estadu Timor-Leste.

“La promulga agora benefisiu ba fali tan sira hotu, situasaun ne’e dilemátiku. Ha’u prefere Prezidenti da Republika bele promulga agora maibé nafatin iha konsisténsia katak reve lei ne’e tenke hanoin ba ema seluk nia terus,” Kanprez, António da Conçeoção “Kalohan” hatoo kestaun ne’e bainhira bartisipa iha Konferensia Organizasaun Masa Juventude Demokátiku (PUDD), Sábadu (25/02/2017), iha Jomi Restaurante, Bidau Lecidere, Dili.
Prezidenti tenke fó fila konsiénsia ida ba reprezentante povu iha Parlamentu Nasionál katak buat ne’ebé sira halo benefísiu ne’e ba ema tomak, labele benefisia grupu elite ne’ebé dehan katak sira maka reprezenta povu.

Tenki halo vizaun ida mais justu, nia dehan, hodi haree mós ba ema ki’ak sira ne’ebé sei barak los. Nia esplika ita labele kria kondisaun ne’ebé favorese de’it ba sira ne’ebé maka di’ak tiha ona atu mantein di’ak ne’ebé sira iha enkuantu ema sira ne’ebé kbi’it laek sei nafatin moris ho terus.

“Tenke halo revizaun klean ba buat ida titularidade ne’e, labele husik benefisia de’it grupu elite enkuantu grupu ne’ebé maka kraik ninian ita husik nafatin,” nia dehan, “Ne’e responsabilidade ida ba prezidenti atu akonsella katak deputadu sira ne’ebé mai halo duni reprezentasaun ba povu.”

Entretantu, Konsileiru Partidu Klibur Unidade Nasionál Timoroan (KHUNTO), José dos Santos “Naimori” hatete iha nasaun ida pensaun vitalísia labele lakon, se lae nasaun bele rahun tanba ema laiha vontade atu halo serbisu.

“Pensaun Vitalísia kabele lakon, lakon ne’e nasun bele rahun tanba ema laiha vontade atu serbisu. Nia ba para atu naok no estraga de’it,” Naimori hato’o lia hirak ne’e bainhira partisipa iha konferensia organizasaun feto no juventude KHUNTO, iha Salaun Canosa, Has-Laran, Sábadu (25/02/2017).

Nia aseita halo redusaun ba LPV tanba ezemplu hanesan nasaun sira boot iha mundu ho sidadaun barak maibé nunka atu halo lakon LPV. Tanbasá Timor nasaun ki’ik ho povu oituan de’it tenke halo lakon LPV.

Nia dehan buat barak maka sira ko’alia no halo maibé laiha asentu iha parlamentu tanba ne’e bainhira povu fó fiar ba KHUNTO maka sira sei halo di’ak liutan. (Efrem)

Matadalan
Viewing all 15950 articles
Browse latest View live


<script src="https://jsc.adskeeper.com/r/s/rssing.com.1596347.js" async> </script>