Quantcast
Channel: - TIMOR AGORA
Viewing all 15747 articles
Browse latest View live

Um morto e cinco feridos em queda de avião de pequenas dimensões na Indonésia

$
0
0

Jayapura, Indonésia, 12 ago (Lusa) -- Um pequeno avião de passageiros caiu hoje na província indonésia de Papua quando tentava a aterragem, causando um morto e cinco feridos, informaram as autoridades.

O aparelho -- um Cessna operado pela companhia indonésia Komala Air - despenhou-se na pista do aeroporto Ninia, no distrito de Yahukimo, disse à AFP o oficial Ludiatno.

Segundo as autoridades, havia seis pessoas a bordo quando o avião caiu. Um técnico morreu, enquanto o piloto e quatro passageiros sofreram lesões. Os feridos foram transportados para o hospital.

Ludiatno disse que o mau tempo pode ter sido a causa do acidente.

O avião estava a chegar de Wamena, também na província da Papua.

FV // PJA

Comércio entre a China e os países de língua portuguesa caiu 25,6% até junho

$
0
0

Macau, China, 12 ago (Lusa) -- As trocas comerciais entre a China e os países de língua portuguesa caíram 25,62% no primeiro semestre do ano, fixando-se em 48,11 mil milhões de dólares (43,36 mil milhões de euros), indicam dados oficiais.

Dados dos Serviços de Alfândega da China, publicados na página online do Fórum Macau, indicam que, entre janeiro e junho, a China comprou aos países de língua portuguesa bens avaliados em 28,57 mil milhões de dólares (25,75 mil milhões de euros) -- menos 35,38% -- e vendeu produtos no valor de 19,53 mil milhões de dólares (17,6 mil milhões de euros), menos 4,53% em termos anuais.

O Brasil manteve-se como o principal parceiro económico da China, com o volume das trocas comerciais bilaterais a cifrar-se em 34,24 mil milhões de dólares (30,85 mil milhões de euros) até junho, menos 19,27% do que no período homólogo do ano passado.

As exportações da China para o Brasil atingiram 14,92 mil milhões de dólares (13,4 mil milhões de euros), traduzindo uma quebra de 7,99%, enquanto as importações totalizaram 19,32 mil milhões de dólares (17,41 mil milhões de euros), menos 26,24%.

Com Angola, o segundo parceiro chinês no universo da lusofonia, as trocas comerciais caíram 45,24% para um total de 10,42 mil milhões de dólares (9,39 mil milhões de euros) até junho.

Pequim vendeu a Luanda produtos avaliados em 2,14 mil milhões de dólares (1,92 mil milhões de euros) -- mais 2,77% -- mas, em contrapartida, comprou mercadorias avaliadas em 8,28 mil milhões de dólares (7,46 mil milhões de euros), ou seja, menos de metade comparativamente a igual período do ano passado (-51,16%).

Já com Portugal, terceiro parceiro da China no universo de países de língua portuguesa, o comércio bilateral ascendeu a 2,15 mil milhões de dólares (1,93 mil milhões de euros) -- menos 5,89% --, numa balança comercial favorável a Pequim que vendeu a Lisboa bens de 1,41 mil milhões de dólares (1,27 mil milhões de euros) -- menos 4,14% -- e comprou produtos avaliados em 731 milhões de dólares (658,6 milhões de euros), ou seja, menos 9,12% em termos anuais homólogos.

Só em junho, as trocas comerciais entre a China e os países de língua portuguesa cifraram-se em 9,79 mil milhões de dólares (8,82 mil milhões de euros), subindo 13,47% face ao mês anterior.

Os dados divulgados incluem São Tomé e Príncipe, apesar de o país manter relações diplomáticas com Taiwan e não participar diretamente no Fórum Macau.

A China estabeleceu a Região Administrativa Especial como a sua plataforma para o reforço da cooperação económica e comercial com os países de língua portuguesa em 2003, ano em que criou o Fórum Macau, que reúne ao nível ministerial de três em três anos.

Um despacho do chefe do Executivo de Macau, Fernando Chui Sai On, publicado na segunda-feira passada, prorrogou a duração do Gabinete de Apoio ao Secretariado Permanente do Fórum para a Cooperação Económica e Comercial entre a China e os Países de Língua Portuguesa até 03 de março de 2019.

DM // PJA

Burlas telefónicas em Macau lesaram vítimas em quase um milhão de euros até junho de 2015

$
0
0

Macau, China, 12 ago (Lusa) -- A Polícia Judiciária de Macau recebeu 214 denúncias de burla telefónica no primeiro semestre, das quais cerca de 30% acabaram por se materializar, lesando as vítimas no equivalente a quase um milhão de euros.

De acordo com dados facultados pela PJ à agência Lusa, houve 63 casos de burla telefónica em que os ofendidos sofreram prejuízos no valor total de 8,53 milhões de patacas (965 mil euros ao câmbio atual).

Após investigação conjunta, foram detidos, em maio, dois residentes de Taiwan -- um no interior da China e outro na ilha Formosa --, pelas respetivas polícias, indicou a PJ de Macau.

Os casos recebidos pela PJ dizem respeito sobretudo a cinco tipos de burla, incluindo o famoso esquema "Adivinha quem sou eu", em que um desconhecido se faz passar por um familiar ou amigo da vítima para obter dinheiro, ou "Ganhou um sorteio".

Outro prende-se com um esquema de alegada fraude em que potenciais burlões se apresentam como funcionários de órgãos do Estado chinês, caso para o qual a PJ tinha emitido, em maio, um alerta à população, depois do registo de mais de uma centena de denúncias, incluindo 20 com prejuízos patrimoniais.

Em Hong Kong, ocorreram, entre janeiro e junho, 200 casos deste esquema em particular, um número 50 vezes maior do que o registado no cômputo do ano passado, que foi de quatro, segundo dados publicados no mês passado pelo South China Morning Post.

Segundo o jornal da antiga colónia britânica, as vítimas foram lesadas em cerca de 26,79 milhões de dólares de Hong Kong (3,1 milhões de euros).

DM // PJA

Importações timorenses aumentaram em junho para 51,57 milhões de dólares

$
0
0

Díli, 12 ago (Lusa) - Timor-Leste importou em junho bens no valor de 51,57 milhões de dólares, o que representa um aumento de 23,6% face a maio quando o país registou importações de 41,69 milhões de dólares, segundo dados oficiais.

Os dados da Direção Geral de Estatísticas do Ministério das Finança, divulgados hoje, confirmam ainda que as exportações ascenderam a 6 milhões de dólares, pelo que o défice da balança comercial foi de quase 45,57 milhões de dólares.

No que toca às exportações, a quase totalidade corresponde a reexportações, grupo que identifica "bens exportados que tinham sido, previamente, importados para Timor-Leste e que têm menos de 50% de conteúdo de Timor-Leste de valor".

As exportações em si foram apenas de 5.948 dólares.

O relatório de indicadores estatísticos trimestrais do Ministério das Finanças referente ao primeiro trimestre e divulgado em junho refere que o volume de importações de mercadorias no primeiro trimestre do ano foi de 102,88 milhões de dólares, o mais baixo dos últimos anos.

Comparativamente ao último trimestre de 2014, quando o volume total foi de 275,84 milhões de dólares, a queda no volume de importações foi de cerca de 139%.

Desde o início de 2013 o valor trimestral mais baixo tinha-se registado no terceiro trimestre daquele ano, quando Timor-Leste importou 121,73 milhões de dólares, mesmo assim quase 16% acima do valor do início deste ano.

ASP // FV.

40º aniversário das Falintil para recordar coragem e espírito das forças timorenses

$
0
0

Díli, 12 ago (Lusa) - O 40.º aniversário das FALINTIL, o braço armado da resistência timorense, pretende recordar e homenagear a coragem e sacrifício dos que lutaram por Timor-Leste, mas também recuperar o espírito da instituição, disse hoje o coronel Falur Rate Laek.

"A nova geração tem que reconhecer e valorizar a história, mesmo dos combatentes anónimos", disse hoje aos jornalistas o ex-guerrilheiro e um dos atuais responsáveis veteranos das forças armadas timorenses, as F-FDTL.

Porta-voz da comissão organizadora das comemorações do 40.º aniversário, que começam hoje e se prolongam até 20 de agosto, Falur Rate Laek disse que os eventos previstos são um momento "importante" para todo o país.

"Temos que agradecer, reconhecer e homenagear a coragem, dedicação e sacrifício de quem lutou pela liberdade de Timor-Leste. A história da luta de libertação nacional foi um processo marcado pelo sacrifício", considerou.

"Mas temos também que recuperar o espírito FALINTIL", disse.

Depois dos desafios dos anos da independência, do processo de transformação das FALINTIL, como braço armado da resistência em forças armadas, e dos conflitos ocorridos em 2002 e 2006, Falur Rate Laek diz que "não se pode esquecer nunca" o papel da instituição.

"Por isso estamos aqui, os veteranos, a continuar a estar envolvidos permanente nesta instituição. Nós, os veteranos, planeávamos sair das F-FDTL até 2014, o último a sair seria o atual Presidente da República", disse.

"Mas depois desses acontecimentos tivemos que ficar, para orientar, ajudar a organizar, alicerçar esta instituição, rumo ao destino do país", explicou.

Vergílio Smith, outro dos membros da comissão organizadora, explicou que um dos momentos mais importantes das cerimónias ocorre no minuto de silêncio de 20 de agosto, altura em que se pretende que "todo o país fique imobilizado".

"No momento em que o PR declarar o minuto de silêncio, todo o país fica imobilizado. Quem estive de carro, de mota ou pé, deve parar e ficar imobilizado", explicou.

As empresas de telecomunicações do país, explicou, deverão começar em breve a divulgar informações sobre este aspeto aos seus utilizadores.

Segundo explicaram numa conferência de imprensa de divulgação do programa, as celebrações têm um orçamento total de um milhão de dólares, de quase todos os Ministérios, sendo que a maior fatia (cerca de 888 mil dólares) sairá do Ministério da Defesa e do da Solidariedade Social.

Mais de 100 pessoas participam na organização dos eventos, entre os quais se conta uma marcha até à cidade de Aileu onde foi lida, em 1975, a "Declaração de insurreição Armada".

O extenso calendário terá como ponto alto as cerimónias oficiais no próximo dia 20 de agosto, na zona de Taci Tolo, arredores de Díli, coincidindo com o dia, de 1975, em que as Forças Armadas de Libertação de Timor-Leste (FALINTIL) são criadas como braço armado da FRETILIN.

As FALINTIL, que em 1987 se tornaram apartidárias e se consolidaram como braço armado da resistência à ocupação indonésia, são recordadas com atividades que incluem eventos desportivos, debates e cerimónias e rituais tradicionais.

Depois da independência de Timor-Leste, as FALINTIL transformaram-se nas forças armadas timorenses (F-FDTL) pelo que a cerimónia de 20 de agosto arranca com uma parada militar, um minuto de silêncio e a condecoração, promoção e passagem à reforma de quadros das F-FDTL.

Depois do discurso do chefe de Estado, Taur Matan Ruak, está prevista uma marcha de veteranos e desmobilizados e várias atividades desportivas e culturais.

A 15 de agosto está previsto um acampamento noturno na zona de Mota-Ulun, onde vão ser ultimados os preparativos para a "Jornada Histórica" que incluirá uma marcha entre Díli e Aileu, 47 quilómetros sul da capital, onde decorrerão várias cerimónias tradicionais.

No dia seguinte, 17 de agosto, está prevista a cerimónia de "Declaração de Insurreição Armada" e um discurso de um dos fundadores da FRETILIN, Mari Alkatiri.

O programa continua a 18 de agosto, em Díli, com uma caminhada entre o Largo de Lecidere, na parte oriental da cidade e a zona ocidental de Comoro, com uma vigília noturna "pelos filhos dos heróis tombados", no Centro de Convenções de Díli.

No dia seguinte está prevista uma marcha até ao jardim dos heróis, em Metinaro, a leste de Díli, e uma conferência pelos criadores das FALINTIL, Mari Alkatiri e Rogério Lobato, antes de uma missa na Catedral de Díli.

As celebrações terminam a 21 de agosto com um ritual tradicional no Arquivo e Museu da Resistência Timorense e o lançamento da primeira pedra do monumento da Chama Eterna.

ASP // FV.

Xanana Gusmão vai ser agraciado com Ordem da Guerrilha a 20 de agosto

$
0
0

Díli, 12 ago (Lusa) -- O ex-Presidente da República e ex-líder da resistência timorense Xanana Gusmão vai ser condecorado no próximo dia 20 de maio com o título da Ordem da Guerrilha, "pela sua inexcedível liderança na luta da libertação nacional".

Este título honorífico, conferido pelo Presidente da República, Taur Matan Ruak, vai ser atribuído ao atual ministro do Planeamento Estratégico e ex-primeiro-ministro no dia em que as FALINTIL, o braço armado da resistência timorense, cumprem 40 anos.

No decreto presidencial que confirma o título, publicado no Jornal da República, Taur Matan Ruak explica que a decisão cumpre a vontade constitucional de reconhecer e valorizar "a resistência secular do povo maubere contra a dominação estrangeiro e do contributo de todos os que lutaram pela independência nacional".

Destaca a "dedicada e honrosa participação na luta pela independência nacional" e as "dimensões de valorização e reconhecimento público da resistência timorense e de preservação da memória coletiva".

Xanana Gusmão era um dos poucos líderes históricos timorenses que ainda não tinha sido condecorado.

A Ordem da Guerrilha, criada em 2006, é atribuída "a combatentes veteranos da libertação nacional com oito ou mais anos de participação que tenham atuado como militares e aos combatentes da libertação nacional com menos de oito anos de participação que tenham desempenhado funções como quadros militares da base de apoio".

Um amplo calendário de eventos está previsto para assinalar o 40.º aniversário das FALINTIL, com o ponto alto a serem as cerimónias oficiais a 20 de agosto, na zona de Taci Tolo, arredores de Díli, coincidindo com o dia, de 1975, em que as Forças Armadas de Libertação de Timor-Leste (FALINTIL) são criadas como braço armado da FRETILIN.

As FALINTIL, que em 1987 se tornaram apartidárias e se consolidaram como braço armado da resistência à ocupação indonésia, são recordadas com atividades que incluem eventos desportivos, debates e cerimónias e rituais tradicionais.

Depois da independência de Timor-Leste, as FALINTIL transformaram-se nas forças armadas timorenses (F-FDTL) pelo que a cerimónia de 20 de agosto arranca com uma parada militar, um minuto de silêncio e a condecoração, promoção e passagem à reforma de quadros das F-FDTL.

Desconhece-se, para já, em que momento a condecoração será entregue a Xanana Gusmão.

ASP // FV.

TL Kontinua Esforsu Makas Tama ASEAN

$
0
0

ERMERA - Prosesu Timor Leste (TL) atu tama ba ASEAN, Estadu no governu tenki servisu makas maske lori tempu nebe naruk, maibe fiar loron ruma Timor sei tama Asean.

Tuir Prezidente Republika Taur Matan Ruak katak nia parte fiar Timor-Leste sei tama Assosiation South East Asia Nation (ASEAN), maske lori tempu tan nee halo esforsu hodi bele sai membru Asean.

Timor-Leste sei tama ASEAN maske tenki lori tempo naruk maibe Timor-Leste halo esforsu maka’as hodi para tama ASEAN, maske tenki lori tempu naruk maibe kontinua halo esforsu, too tinan 2020, Timor Leste bele tama ona ASEAN,” dehan Taur liu hosi dialogu ho povu suku Matata (11/08/2015).

Taur hatete atu tama ASEAN persija lori tempo hodi hein desizaun nasaun membru ASEAN sira, tanba nasaun membru ASEAN iha konkordansia mak bele simu pedidu adezaun Timor nian tama ASEAN.

Iha Fatin hanesan liu husi Sesaun husu no hatan durante Dialogu Luis da Costa husu prezidente Republika kona rajaun TL seidauk tama ASEAN, tanba durante nee lideransa sira hanesan xefe estadu no eis Primeiru Ministru (PM), Kay Rala Xanana Gusmão hodi aselera prosesu adezaun para TL tama ASEAN. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kinta (13/8/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Timor Leste-Indonesia Kontinua Hametin Relasaun Bilateral

$
0
0
 

DILI – Relasaun Timor Leste ho Indonesia kontinua sai metin lei tan, liu hosi koperasaun neebe mak nasaun rua nee halo iha area oin-oin.

Tuir Diretor Jeral Ministeriu Negosiu Estranjeiru neebe hanesan mos Xefe ekipa hosi Indonesia, Yuri Otvian Tamrin, ba jornalista sira iha edifisiu MNEC Pantai Kelapa Kuarta (12/08) depois remata reuniaun hamutuk ho ekipa TL hatete katak inkontru ida nee importante tebes atu reviu fila fali servisu neebe mak durante nee TL ho Indonesia halo ona.

Reuniaun ida nee importante tebes atu nunee bele halo diskusaun hodi reviu fila fali servisu neebe mak durante nee TL ho Indonesia halo ona hodi hare no rejolve problema saida mak mosu atu nunee bele rejolve hamutuk no ita mos optimis atu hamosu hanoin foun nomos aktividade foun hodi bele fo benefisiu ba malu iha servisu hamutuk ida nee tanba TL ho Indonesia laos deit nasaun vijinu maibe hanesan ona familia,” hatete Yuri.

Nia hatutan servisu hamutuk entre nasaun TL ho Indonesia neebe mak persija atu dezenvolve diak liu tan mak hanesan iha area investimentu, Edukasaun, kapasity building, agikultura no seluk tan tanba tuir nia Indonesia ho Timor Leste laos deit servisu hamutuk iha area sira neebe temi ona maibe iha lubuk ida mak la temi hotu.

Iha fatin hanesan Diretor Jeral Ministeriu Negosiu Estranjeiru e Koperasaun Timor Leste, Joao Camara, hatete reuniaun nee halo tinan-tinan no iha reuniaun nee koalia liu iha raea kapasitasaun neebe mai hosi Ministeriu hotu-hotu iha rai laran. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kinta (13/8/2015). Thomas Sanches

Suara Timor Lorosae

Rekrutamentu PNTL 2014, Nain 231 Halo Asaun Protesta

$
0
0

DILI - Rekrutamentu Polisia Nasional Timor Leste (PNTL), rezervadu hamutuk nain 231 halo asaun protesta, tamba prosesu ba rekrutamentu nee la tuir prosedur ba vagas neebe fo sai.

Tuir Porta Vos ba asaun protesta, Domingos Ruas hatete sira la satisfas ho prosesu teste ba rekrutamentu PNTL tinan 2014 nian, neebe ho rezultadu rekrutamentu barak la pasa iha teste tanba la tuir prosedur tuir lei.

Teste ba primeru etapa nian ami presija hatene la bele halo segredu tanba teste cultural nee ho teste saude nee la taka, maibe ida nee tenki taka para soma hamutuk hodi nunee ami presija hatene, tanba iha akontese balun neebe sira hatete katak ami moras oin-oin, maibe realidade ami ba halo teste iha Hospital Nasional Guido Valadares nee moras la iha,” dehan Domingos ba Jornalista sira, iha Kuarta (12/08/2015).

Tuir nia katak sira sei hatoo ezizensia nee ba ministeriu kompetente nomos Parlamentu atu nunee ministeriu relevante bele tau atensaun ba asuntu ida nee.

Iha fatin hanesan Mario hatete, sira la satisfa tanba prosesu rekrutamentu nee iha primera etapa iha 218 pasa no tama iha prosesu formasaun iha akademi, maibe iha 231  neebe sidauk halo teste saude no ikus taka sai sira nia naran la pasa tanba nee sira halo asaun protesta hodi halo klarifika ba prosesu rekrutamentu nee. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kinta (13/8/2015). Lucia Ximenes

Suara Timor Lorosae

Taur Husu Povu Hametin Paz, Kuda Domin-Unidade

$
0
0

TOCOLULI - Prezidente Republika Taur Matan Ruak husu povu iha Nasaun Timor Leste atu hametin Paz, kuda Domin, Dame no Unidade hodi hakat buka moris diak, tamba laiha paz susar atu dezemvolve nasaun.

Taur hatete Timor Leste hari Institusaun Estadu hanesan Prezidensia Republika, Parlamentu Nasional, Governu no Tribunal hodi halao Servisu ida-idak nian, hodi tau matan ba povu ninian moris.

Ita hotu sadar ba Malu hodi buka paz tamba ita laiha dalan atu moris diak kuandu laiha pas, timor oan ida hakarak konflitu iha ita nia rai, tan nee hau husu povu hotu-hotu presiza hametin Paz,” dehan Taur liu husi Dialogu ho povu suku Tokoluli, Kuarta (12/08/2015) iha Pastu Administrativu Railaco, Ermera.

Iha fatin hanesan liu husi Aprezentasaun, Xefi Suku Tocoluli Julio Conceicao hatete situasuan iha suku laran lao hakmatek, tamba povu hakarak dezemvolvimentu nune husu ba Governu atu fo atensaun ba folin kafe, hadia Estrada no dada Eletrisidade ba povu iha Aldeia balun nebe seidauk asesu. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kinta (13/8/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Fo Sai kronolojia MM Nia Mate, Lere: “Mauk Mate Tanba Konfia Liu Ema Seluk Duke Hau”

$
0
0

DILI – Xefi Estadu Maior F-FDTL, Maijor Jeneral, Lere Anan Timur, hatete Mauk Moruk mate tanba la konfia nia, maibe konfia liu ema seluk (Angela Freitas no Paul Remires).

Deklarasaun nee, Lere Anan Timur, fo sai liu hosi konferensia imprensa neebe mak halo iha Kuartel Jeral F-FDTL Fatuhada, Kuarta (12/08) konaba kronolojia Eis Komadante Brigada Vermelha Paulino Gama Alias Mauk Moruk nia mate.

Hau, Xanana, Taur lakohi Mauk Moruk mate tanba nee hau buka meus oin-oin hodi bele lori nia mai maibe nia lakohi rona hau no la konfia hau maibe nia konfia liu fali ema seluk hanesan Angela Freitas nomos Paul Remires duke hau too Mauk mate nee konsekuensia agora sira ida neebe moris hodi mai intrega ann nee tanba rona hau tanba hau apela katak diak liu imi konfia hau duke konfia ema seluk tanba ita mak terus hamutuk ba rai ida nee se ita mak la konfia malu konsekuensia at sei mosu,” hatete Lere Anan Timur.

Nia mos hatutan nia sei kontinua kontra Angela Freitas nomos Paul Remires wainhira la rona no hodi kontribui ba nasaun ida nee, laos nee deit Lere mos husu ba sira neebe mak lakohi rai nee hakmatek diak liu sai hosi Timor.

Kolia kona kronolojia hahu hosi loron 5 too loron 8 Agostu, Mauk Moruk nia mate tuir Lere Anan Timur katak wainhira komonidade hetan Mauk Moruk ho nia grupu komonidade sira informa kedan ba EOK, tanba nee membru EOK sira serku Mauk Moruk hodi husu atu intrega an maibe tanba Mauk Moru lakohi no tiru uluk forsa EOK maka forsa mos responde ho tiru.

Lere mos hatutan konaba akontesementu Tiru malu iha loron Sabado 8/8 hodi hamate Mauk Moruk, komuniade mak hetan uluk hodi nunee informa ba forsa EOK hodi serku kedan Mauk Moruk. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kinta (13/8/2015). Thomas Sanches

Suara Timor Lorosae

LEI KAK FORTE SEI TATA KORUPTOR

$
0
0

Projetu lei Komisaun Anti Korupsaun (KAK) ne’ebe bankada sira aperenta ba meja Parlamentu Nasional atu ajenda ba diskusaun iha jeneralidade no kontinua ba espesialidade kuandu nehan kroat mak sei tata koruptor sira nebe gosta nhalo korupsaun.

“Ami hanoin katak lei ne’e atu forte tenke depozitivu rua, ida mak pembuktian terbalik e ida fali mak rekoperasaun de bens (pengembalian harta dan benda negara-Red) tanba hanesan ne’e ema koruptor ida mak dupla halo korupsaun, por ezemplu nia naok 5 juta e tama kadeia tinan 10, se nia harta benda la sita, tinan 10, osan 5 juta ne’e bele sai ona 50 juta, sai bos nafatin deit ne’e labele,”afirma deputadu bankada FRETILIN, Francisco Miranda Branco ba Jornalista sira Tersa (11/8) horseik iha PN.

Francisco Branco hatutan povu luta atu koruptor ninia sasan nee tenki sita hotu para nunee bele senti ninia konsekuensia nee senti todan, se lae nia halo tiha korupsaun tinan 10 kadeia remata sai patraun nafatin.

Projetu lei KAK ne’e bankada CNRT, FRETILIN, PD no Frenti-Mudança assina tiha ona no despaixa ba meja PN atu ajenda projetu lei ne’e para bele debate iha jeneralidade, maibe meja retira hikas.

“Lei Anti Korupsaun ne’e projetu ida ne’ebe bankada 4 mak asina mas to’o ba prezidente e prezidente rasik kestiona fila fali e bankada 3 ne’ebe asina projetu ne’e mos kestiona fila fali. Sira kestiona tanba dehan lei ne’e hakanek ita nia konstituisaun, kontra konstituisaun. Husi bankada FRETILIN mantein nafatin ne’ebe agora projetu de lei ne’e iha hela asesor sira sei haree fila fali espera katak iha sesaun lejislativa ne’ebe atu hahu fila fali iha setembru ne’e bele aprova ona atu sai instrumentu ne’ebe forte no efikas atu ita nia autorres justisa sira nian bele kaer hodi hasoru koruptor sira.

Iha sorin seluk deputada bankada Partidu Demokratiku (PD), Lurdes Bessa hatutan katak, lei refere persiza duni aslera hodi fo forsa ba KAK atu halao ninia servisu diak liu tan para bele kombate korupsaun iha rai ida ne’e.

“Instituisaun iha tiha ona halao nia servisu kleur ona persiza lei ida ne’ebe que forte para bele ajuda mos dezempenho institusoens hotu-hotu hodi kombate korupsaun,”haklaken deputada Lurdes Bessa.

Deputada Bessa hateten, ho esperansa projetu lei refere meja PN ajenda hodi bele debate iha tempu badak para bele aprova.

Entretantu deputadu Eduardo de Deus Barreto “Dusae” argumenta mos katak, lei KAK importante duni aslera para fo dalan ba KAK halao ninia servisu.

“Lei KAK ne’e tenke urjenti, tanba lei kuandu seidauk iha sira labele halo servisu ho diak, tanba ne’e mak PN fo prioridade ba lei KAK,”akresenta deputadu Dusae. bal

Jornal Nacional

GOVERNU TENKI KONTROLA PROJETU REHABILITASAUN ESTRADA

$
0
0

Diretur Luta Hamutuk Mericio Akara dehan, rehabilitasaun estrada iha kapital Dili to’o Munispius ladun seguru ba komunidade nia saude, tanba kompañia nunka rega tui-tuir obra ne’e.

“Ami hare rehabilitasaun estrada iha Dili no Liquiça halo rai rahun suar halo ema hetan moras barak, tanba kompañia ladun iha responsabilidade atu garante saude publiku,tanba ne’e Governu nudar nain ba projetu tenki kontrola, nune’e komunidade lahetan ataka husi moras,” dehan Mericio Akara ba JN-Diario iha Farol, Segunda (10/ 8).

Tuir nia Governu mak nain ba projetu, maibe la ba kontrola entaun prosesu ne’e lao neneik, laiha mekanismu ne’ebe diak no komunidade mak sai vitima ba projetu ne’e. Ba Mericio, projetu ne’e kleur demais halo Governu laiha tan hanoin atu implimenta projetu sira seluk.

Tinan-tinan Governu aloka orsamentu ho montante bo’ot ba infra-struktura maibe infra-struktura ladun iha nia kualidade.

“Governu kada tinan fo perioridade ba infra-struktura ho montente orsamentu ne’ebe bo’ot, maibe ninia out put ladun iha, entaun ita investe deit mas rezultadu laiha,”haktuir nia.

Iha parte seluk, Fernando do Rego nudar komunidade Comoro hateten, rehabilitasaun estrada no drainazem fo impaktu tebes ba komunidade nia saude.

“Estrada sira ne’ebe hadia iha bairu- bairu hanesan Beto Barat B , iha becora no ba liquisa projeitu sira ne’e halo neneik liu, bele fo impaktu ba ema nia saude tamba tempu bailoron rairahun suar makas halo ema sira ne’ebe hela besik bele hetan moras,”tenik nia.

Fernado dehan tan ema ne’ebe manan projetu halo estrada iha bairu- bairu ladun kontrola didiak, nune’e mak halo projetu lao neneik.car

Jornal Nacional

ISTÓRIA CRUZ JOVEN NO ILHAS NA’IN FETO PEREGRINA

$
0
0

Cruz Joven no Ilhas Na’in Feto Peregrina ne’ebé mak oras ne’e dadaun dala ida la’o haleu rai Timor, hodi fó matak malirin ba sarani sira iha territóriu tomak ne’e ninia istória mak hanesan, Inisiadór no Fundadór ba Cruz Joven ne’e mak Amu Rolando Fernandes, SDB.

Cruz Joven ne’e harii iha dia 18 de Abril 1993, iha fatin Eskola Sekundáriu Santo António (ESSA) Teulale-Baucau, ou iha tempu Indonesia, Sekolah Mengah Atas Katolik (SMAK) Teulale Baucau.

No altura ne’ebá Padre Rolando Fernandes, SDB mós sei hanesan Diretór Eskola SMAK, Baucau.

Cruz Santo ne’e hetan Bensaun husi Amo Bispo Dom Cárlos Filipe Ximenes Belo, SDB ne’ebé iha momentu ne’ebá sei hanesan Administradór Apostólico Diocese Dili Timor Leste (TL), tanba iha momentu ne’e mós Baucau sei hanesan Paroquia ne’ebé seidauk sai Diocese ketak.

Hafoin misa no hetan bensaun husi Amo Bispo Dom Cárlos, Jovens hamutuk ho sarani sira Paroquia Baucau entrega kedas Cruz Santo ne’e ba Paroquia Maliana.

Inisiativa Amo Rolando kria Cruz Joven ne’e ho intensaun ida atu halibur foinsa’e sira Timoroan hotu, hodi halo reflesaun no selebra Paskoa hamutuk ne’ebé iha momentu ne’ebá hanaran Paskoa Foinsa’e ne’ebé selebra tinan-tinan iha kada Paroquia.

“Obrigada Amu…ba inisiadór harii cruz jovem..Na’i haraik bensaun no graca wa’in ba ita no ba missionáriu hotu ne’ebé servi ba kreda iha rai Timor-Leste”, alumni estudante SMAK espresa nia sentiment ida ne’e iha rede komunikasaun social, wainhira akompaiña vizita Cruz Joven no Ilhas Na’in Feto iha Diocese Dili.

Alénde ne’e, nia mós harohan ba Cruz Jovem atu haraik mós bencaun no graça wa’in ba Amo Bispo Dom Cárlos, ne’ebé oras ne’e dook husi sarani Timor Leste nia matan.

“Cruz Jovem ami nia huun no salvasaun haraik dame mai ami hotu. Hodi hala’o ami nia fiar sarani…amen”, Mize foti matan leten hodi harohan.

Nune’e mós istória konaba Ilhas Na’in Feto Peregrina ne’ebé mak oras ne’e dadaun hamutuk ho Cruz Santa hodi la’o hadulas rai Timor ne’e, mai husi Paroquia Hatolia hahú iha tinan 1987-1988, hodi la’os haleu Timor laran tomak.

Iha momentu ne’ebá sarani sira rihun ba rihun halo prosisaun reza no hananu, bidu ho tebes hodi simu no entrega Ilhas Na’in Feto nian husi Paroquia ida ba Paroquia seluk.

Maibé hafoin tinan barak nia laran, Ilhas Na’in Feto Peregrina nian hela iha nia fatin iha Paroquia Hatolia, iha tinan 2014 liu, Amo Bispu sira Diocese tolu desidi hodi hal peregrinasaun hamutuk Cruz Jovem ho Ilhas Na’in Feto Peregrina la’o haleu Timor hodi selebra festa tinan 500 Katolika tama iha Timor.ixo

Jornal Nacional

BALA MUSAN HAKOTU VIDA MM, FAMILIA EJIJI ESTADU RESPONSABILIZA

$
0
0

Cornelio da Conceicao Gama “L-7” reprezenta familia saudozu Paulino Gama “Mauk Moruk” ejije ba Estado Timor Leste atu responsabiliza ba aktu forsa Empenhamentu Operasaun Conjunta (EOC) ne’ebe tiru mate MM semana kotuk ne’e iha postu Administrativu Venilale, Municipiu Baucau ne’e viola Konstituisaun RDTL.

Eis gerilheiru komandante L-7 afirma, tuir lolos F-FDTL ho PNTL nudar lutu nasaun no seguransa ba nia povu labele uja kroat hakotu ninia povu ninia vida rasik.

L-7 espresa ninia sentimentu nudar maun husi matebian saudozu MM hateten, enkuantu iha tempu funu ba libertasaun Timor Leste funu nain sira iha ailaran hanoin malu, wainhira atu han aifarina no fehuk pedasuk sempre fahe ba malu no han hamutuk, maibe iha tempu ukun an fila oho malu fali.

“Se halo hanesan ne’e ami sentimentu laiha, demokrasia dehan hanesan ne’e, tenke respeitu povu. Mas demokratiku ukun nain hira iha ne’eba ne’e Xanana, Taur no Lere hakotu fali Mauk nia vida. Sira mai husi ai laran mak hakotu vida ba malu, ne’e laos vila laran mak hakotu sira nia vida. Uluk han aifarina pedasuk hamutuk, fehuk pedasuk han hamutuk, mas funu hotu tiha Mauk mai husi Holanda seidauk hetan $ 1 cent ida seidauk servisu ba nasaun ida, maibe eksein ida mos seidauk sira oho tiha ona. Estado sala kontra Lei Konstituisaun nian mak, ida krime, ida violensia, ida manobralizasaun e ida hakarak hakotu povu nia distinu. E uluk iha tempu funu ami respeitu povu hanesan Maromak e respeitu hanesan selu osan mean,”ho lian maka’as nakonu ho triste L-7 koalia ba Jornalistas sira liu husi konfrensia imprensa Segunda (10/8) iha rezidensia Metiaut-Dili.

Marka prezensa iha konfrensia imprensa ne’e kompostu husi, maun husi matebian saudozu L-7, advogadu MM Paulo Remedios, sekertariu jeral KRM, Angela Freitas inklui familia matebian MM, tantu konfrensia imprensa ne’e mos husi media nasional no internasional.

Familia saudozu MM ho laran triste no lamenta tebes Parlamentu Nasional ne’ebe hasai rezolusaun hodi fo dalan ba forsa hodi halo operasaun konjunta atu kaer MM no ikus mai hakotu MM ninia vida e familia mos lamenta, tanba antes ne’e familia no advogadu MM husu ba Estado Timor Leste halo dialogu, maibe Estado la aseita no ikus mai bala musan husi EOC hakotu vida MM.

Nia hateten mos katak, MM iha tempu luta fo ninia kontribuisaun bot ba Luta libertasaun ba rai ida ne’e. E iha tempu luta MM nudar komandante forsa brigada ne’e eis Prezidente Republika, saudozu Nicolau Lobato mak fo kargu ne’e ba MM hodi asume.

L-7 hatutan, Estado sai provokator ba situasaun iha rai laran, tanba halo krime no halo violensia ba ninia povu rasik ne’ebe mak lapudia halo liu husi dalan hakotu vida.

“Se mak provoka..? rezolusaun maka provoka, Estado maka provoka, Estado maka halo krime, halo violensia. Uluk ami iha funu ema baku tuku tebe, ami mos latauk tuku tebe, Indonesia oho ami tesi tiha ami nia ain, ami mos oho tesi, be funu hotu tiha nusa mak sira lakohi halo dialogu ba oho fali Mauk Moruk ho ema nain 5 ne’e?? Governu mak haruka imi nia dizermadu lori batalhao 2 ba serku nia to’o fulan 8, halo dialogu mos Governu lakohi hotu, ami husu Governu tenke responsabilidade para aban bainrua povu fo justisa ba sira justisa popular,”haklaken eis deputadu iha segundu lejislatura, deputadu L-7.

Reprezentante familia ne’e hatutan katak, maske MM mate, maibe tribunal internasional ho tribunal nasional mak sei fo sai lia los konaba kazu ne’e.

Iha oportunidade ne’e L-7 deklara hodi lamenta mos iha momentu wainhira MM fila husi Holanda mai Timor Leste deskonfia lori kilat kontainer 2 mai TL nune’e hatama MM kadeia fulan 9 nia laran.

“Mauk Moruk mai husi Holanda dehan lori kilat kontainer 2 hatama fulan 9 iha kadeia, fulan 9 iha kadeia inves sira tur hamutuk koalia nia dada nia bandeira e hirus tan, entaun Governu primeiru kontra bandeira nasional, sengundu kontra saudozu sira e terseiru kontra ema sei moris ne’e, ne’ebe sira sala, ne’ebe malisan ba sira ne’ebe aban bainrua mak ita haree tok,”deklra L-7.

Iha biban ne’e L-7 husu ba Estado atu labele uja tan forsa bei-beik hodi ameasa ba povu iha rai ida ne’e.

“Labele halo tan lori forsa mai ameasa povu, se forsa ameasa povu pasensia Governu mak estraga Nasaun, povu dehan ami lakohi estraga ami nia nasaun, mais Governu estraga ona nasaun tan halo krime fulan 8 ona so Mauk mate mak foin sira dehan diak ona. Ne’ebe ami hakarak mak hanesan ne’e, lakohi mosu tan ameasa Governu, e ida ne’e hotu ami lori tiha saudozu nia mate ne’e ba nia fatin e justisa mai ikus, ne’e para ami haree. Labele halo diskriminasaun e labele hatun ema nia dignidade ida ne’e mak ami hakarak,”L-7 deklara.

L-7 akresenta mos katak, iha tempu luta ba libertasaun rai Timor, ema hotu respeita ninia povu, maibe iha tempu ukun an ukun nain rai ida ne’e la respeita ona ninia povu rasik.

“Uluk Hau ukun tinan 24 iha ailaran mas la ukun an povu kontenti gosta Hau husi loro sae ba, agora ita ukun an manan osan ita tuku tebe povu hanesan Hau nia alin sira oho tiru halo kanek didiak, Hau la konkorda,”koalia tan L-7.

Nune’e mos Sekertariu Jeral KRM, Angela Freitas afirma liu tan katak, MM mate ba lialos, mate laos tan trai Nasaun ida ne’e, tanba ne’e husu Estado atu halo justifikasaun ba publiku.

“Ami familia mos hein hela Governu para mai halo aprezentasaun, mai halo justifikasaun ita nia komandante brigada vermelha ne’e mate hanesan traisaun ou mate tanba heroi..?? nia luta ba lialos ida, ida ne’e mak tenke justifika, mate tanba saida, tanba saida mak sira tiru mate, ida ne’e sira tenke espelika ba ami e ami e ami mos sei informa ba parte media saida mak ami haree,”afirma Angela.

Familia saudozu MM ejije Prezidente Republika, Taur Matan Ruak, Major jeneral Lere Anan Timur no eis Primeiru Ministru, Kay Rala Xanana Gusmao hodi fo sai ba publiku konaba istoria lolos husi MM ninia iha tempu luta nian to’o TL hetan libertasaun.

“Tempu to’o ona husi parte Governu mos tenke rekoinese errus ne’ebe que sira komete mai aprezenta e justifika konaba mate ita nia komandante brigada Mauk Moruk ba nia familia, hodi hatur istoria lolos no labele destroi istoria. E parte Governu tenke iha responsabilidade ba aktus ne’ebe que sira halo hasoru sira nia povu iha dezarmadu. Tanba ami dala barak ona ami buka meus oinsa mak atu tama iha prosesu dialogu sira la simu, sira la fo dalan e to’o ikus sira rasik mak kontinua ba iha terenu tiru mate ita nia komandante brigada vermelha, nia ema ida que faz parte liberta Nasaun, maibe to’o ohin loron ema sira ne’ebe que uluk lakohi ukun an mak ohin loron hasai rezolusaun hakotu ita nia aman komandante brigada vermelha Mauk Moruk, ida ne’e triste ba ita e triste ba Nasaun,”dehan Angela Freitas.

Iha fatin la hanesan deputaduDomingos de Carvalho de Araujo husi bankada CNRT haktuir katak, antes ne’e Estado bolu ona MM atu halo dialogu, maibe MM rezeita no iha tempu ikus MM halai sai husi prizaun no komete tan krime balu Parlamentu hasai rezolusaun para bele kaer MM.

“Entasun desizaun final mak ne’e tenke hatun forsa hodi halo kapturasaun ba nia, iha momentu ne’eba hatun ba mos ita haree katak tempu ida que naruk teb-tebes e iha momentu ne’eba tau duni osan $ 2 millioens para hodi bele halo fo ba iha operasaun konjunta hodi halo kapturasaun ba Mauk ho nia grupo, mas la konsege kaer to’o ikus mai nia mate,”dehan deputadu Domingos.

Iha oportunidade ne’e nudar membru PN apela ba ema hotu-hotu atu nune’e hakmatek hodi kria nafatin estabilidade para ema hotu bele hakmatek iha ida-idak ninia hela fatin.bal

Jornal Nacional

Sobe para 17 mortos e 400 feridos vítimas da explosão na cidade chinesa de Tianjin

$
0
0

Tianjin, China, 13 ago (Lusa) -- Pelo menos 17 pessoas morreram e 400 ficaram feridas numa série de explosões na quarta-feira à noite num armazém na cidade de Tianjin, no norte da China, informaram hoje media estatais.

A emissora estatal chinesa CCTV divulgou os números na rede social de mensagens curtas Twitter, adiantando que o President Xi Jinping exortou a que sejam feitos "todos os esforços para resgatar as vítimas e apagar o fogo".

Testemunhas e imprensa deram conta de uma bola de fogo e de altas labaredas. Um jornalista da agência France Presse no local observou vidro partido até três quilómetros de distância do local da explosão, enquanto nuvens de fumo podiam ser vistas sobre os edifícios seis horas depois da explosão, que ocorreu cerca das 23:30 locais (17:30 em Lisboa).

Numa informação divulgada na rede social chinesa Weibo, o jornal do Partido Comunista Diário do Povo disse que a explosão aconteceu depois de uma carga de explosivos ter detonado numa zona industrial de Tianjin, fazendo chover detritos na cidade portuária.

O jornal indica ainda que um grande número de pessoas está preso nas proximidades da zona da explosão devido a um grande incêndio.

Segundo a agência oficial chinesa Xinhua, dois bombeiros chamados ao local estão desaparecidos, estando o incêndio a ser combatido por 10 equipas de emergência com 35 viaturas.

Entre 300 e 400 feridos deram entrada num hospital, informou o Notícias de Pequim, citando igualmente um funcionário de um outro hospital, que diz ser impossível contar os doentes que chegaram depois da explosão.

De acordo com a conta do Centro das Redes de Vigilância dos Sismos chinês na Weibo, uma rede social chinesa, a magnitude da primeira explosão equivaleu à detonação de três toneladas de TNT, enquanto a segunda explosão teve uma potência equivalente à detonação de 21 toneladas daquele explosivo.

Tianjin, que se situa a 140 quilómetros a sudeste de Pequim, é uma das maiores cidades do país, com mais de 15 milhões de habitantes, segundo dados de 2013.

PAL // ARA

Ramos-Horta "consternado", quer que Timor-Leste congele apoio à Guiné-Bissau

$
0
0

Díli, 13 ago (Lusa) - O ex-Presidente da República timorense, José Ramos-Horta, manifestou-se hoje "consternado" com a decisão do chefe de Estado guineense demitir o Governo, defendendo que Timor-Leste deve congelar de imediato a cooperação com a Guiné-Bissau.

"A decisão não me surpreendeu mas não deixo de ficar consternado perante a total incapacidade da liderança guineense de superar as diferenças políticas e sociais, fazendo o país recuar de novo, face aos progressos registados nos últimos 12 meses", disse à Lusa em Díli.

Ramos-Horta reagia à decisão do Presidente da República da Guiné-Bissau, José Mário Vaz, demitir o Governo liderado por Domingos Simões Pereira, segundo um decreto presidencial lido às 23:10 de quarta-feira (00:10 em Lisboa) na Rádio Difusão Nacional.
"É demitido o Governo chefiado por Domingos Simões Pereira", refere-se no único artigo do decreto presidencial.

A decisão foi divulgada pela rádio pública da Guiné-Bissau duas horas e meia depois de o chefe de Estado ter feito um discurso à nação, no qual referiu que uma remodelação governamental não chegava para resolver a crise política no país.

Para Ramos-Horta "se há um país em que não há razão para mudança de um Governo, a Guiné-Bissau é um exemplo", já que "tem havido progressos visíveis no plano social e económico, no ambiente político geral, no plano de segurança e no apoio internacional".

"Não me parece que países como Timor-Leste devam continuar a manter o mesmo nível de relacionamento com a Guiné-Bissau face a esta nova situação", disse Horta, que é enviado especial do presidente da República de Timor-Leste para a Guiné-Bissau e Guiné Equatorial.

"Como timorense tenho que aconselhar o Governo de Timor-Leste, como mínimo, a congelar de imediato a sua cooperação com a Guiné-Bissau até que o Presidente e o Governo reúnam para tomar medidas definitivas", afirmou.

José Ramos-Horta mostrou-se preocupado que a situação se agrave significativamente no plano interno, notando que o primeiro-ministro demitido "goza de grande legitimidade, sobretudo da camada jovem da população, pelos progressos havidos nos últimos 12 meses da sua governação".

"O país pode ficar cronicamente instável e isso significa afugentar os parceiros e investidores. E não sabemos o dia de amanhã, as próximas semanas e meses, como será o futuro agora da Guiné-Bissau", disse.

ASP (LFO) // FV.

AIR TIMOR joins with the Government of Timor-Leste to promote the country

$
0
0

Tempo Timor – Air Timor informed the public over its involvement in promoting East Timor to outside world. In a press statement send to the media the company said, “Being a relatively young country, Timor-Leste still has a long way to go in attracting the interest of people and businesses”.

“Many key players in the tourism industry and investment are not aware or have little information about opportunities that Timor-Leste can offer.  Exposing the country’s potential is therefore a key aspect in the country’s development program”.

“As part of its corporate responsibility program, Air Timor, has made available in 2015 a total 60 round-trip tickets on its flights to support Timor-Leste’s Government initiatives to promote the country. Last week the Minister of Foreign Affairs invited 17 delegates from ASEAN countries to visit Timor-Leste and in June the Minister of Commerce also brought a delegation to Timor-Leste to look at opportunities for Timor-Leste to export primary produce.  The tickets offered by Air Timor are available to any Ministry and can be used to facilitate participants in any investment seminar and or for visiting journalists that are interested in covering tourism potential and investment opportunities”.

“This program was first introduced by Air Timor in 2008 through its own marketing program to develop tourism and this year Air Timor is directly supporting Timor-Leste Government initiatives to encourage investment proposals and the development of export industries”.  

“Air Timor’s, President Director, Abessy Bento, in a letter of offer addressed to H.E. Eng. Estanislau da Silva, of Minister of State and Coordinating Minister of Economic Affairs, stated that Air Timor would like to encourage the government to consider organizing an investment seminar and inviting industry delegations of approximately 10 persons each month to Timor-Leste”.  

“The Government of Timor-Leste considers this could include various groups who would consider investment opportunities in Timor-Leste from hotel consortiums, hospital and medical companies, construction companies, IT and communication companies, food manufacturers, etc”.

“The 60 round trip tickets from Singapore to Dili is available for Timor-Leste’s Government use until 31st of December 2015.”

Written by  Tempo Semanal 

Be Mos Sai Problema Bo’ot Iha Nasaun Ne’e PM Vizita DGAS

$
0
0

Dili, Tempo Timor - Primeiru-Ministru Dr. Rui Maria de Araújo, Tersa-Feira ne’e (11/08) halao vizita ba Diresaun Gerál Água no Saneamentu (DGAS), iha Kaikoli, Dili.

Objetivu husi vizita ne’e atu rona hosi responsáveis kona ba oinsa bele buka solusaun hodi rezolve dezafius relasiona ho distribuisaun no assessu ba bé mos ne’ebe oras ne’e populasaun barak mak sei enfrenta iha Timor-Leste.

Iha vizita ne’e, Primeiru-Ministru akompaña husi Vise-Ministru Obras Públikas, Transporte no Komunikasaun I, Sr. Januário da Costa Pereira.

Diretor Jeral DGAS, Sr. João Pereira Jerónimo iha biban ne’e halo aprezentasaun ba Primeiru-Ministru kona-ba programa ne’ebe halao oras ne’e no prioridades ba tinan 2016 nian.

“Bé mos importante ba moris komunidade no populasaun nian; durante ne’e buat balun funsiona ho dia’k no buat balun presiza funsiona ho dia’k liu tan hodi responde ba nessesidade bé mos iha Timor laran tomak,” hatete Primeriu-Ministru.

Kona ba perspetiva longu prazu, Primeiru-Ministru husu ba DGAS aprezenta Master Plan ida hanesan meta komun hodi rezolve nessessidadi bé iha Timor laran tomak.

“Se ita bele investe ba eletrisidade, ita bele investe ba bé ba tinan hirak tuir mai? See ita la konsege hamosu ida ne’e, tinan 20 tuir mai ita sei infrenta problema hanesan,” hateten tan Primeiru-Ministru.

Husi Diresaun Jerál Água no Saneamentu DGAS, Primeiru-Ministru hamutuk ho Vise Ministru no ekipa DGAS nian ba observa rede ba akaptasaun, tratamentu ho distribuisaun bé ne’ebe harii ona iha sidade Dili laran.

Dezafiu ne’ebe identifika kona ba problema ema balun sei nafatin la assessu ba bé mos mak mossu iha liña distribuisaun nian no Primeiru-Ministru husu ba responsavel sira hosi DGAS atu bele hare’e didiak problema ida ne’e no seluk ne’ebe identifika ona.

“Nu’udar Xefe Governu ha’u buka atu entende problema sira ne’e hotu hodi nune’e ita bele hanoin ba oin. Problema bé ne’e la’os iha Dili laran deit maibé iha Timor laran tomak. Se ita nia depozitu bé sufisiente iha Timor laran, oinsa ita planeia para halo nia kaptasaun ne’ebé dia’k, halo nia tratamentu no distribuisaun ne’ebé dia’k para depois bele fó asesu ba bé mos ba populasaun tomak,” haktuir Primeiru-Ministru. 

Written by  Tempo Semanal 

Númeru ema mate sa’e ba 17 no kanek 400 iha esplozaun iha sidade xineza, Tianjin

$
0
0

Pelumenus 17 mate no 400 kanek iha esplozaun horisehik kalan iha armazén ida iha sidade Tianjin, iha Xina parte norte, informa ohin media estatál.

Emisora estatál xineza CCTV fó sai númeru iha rede sosiál ho mensajen badak liuhosi Twitter, no adianta katak Prezidente Xi Jinping eziji atu halo "esforsu hotu atu ajudas vítima no hamate ahi".

Testemuña no imprensa hatete katak ahi lakan makaas no sa’e to’o leten aas. Jornalista ida hosi ajénsia France Presse iha fatin observa vidru ne’ebé rahun to’o kilómetru tolu hosi fatin esplozaun, enkuantu suar foin mosu iha edifísiu oras neen hafoin esplozaun, ne’ebé akontese iha tuku 23:30 lokál (tuku 17:30 iha Lisboa).

Iha informasaun ne’ebé fó sai iha rede sosiál xineza Weibo, jornál Partidu Komunista Diáriu Povu nian hatete katak esplozaun akontese hafoin karga esplozivu nakfera iha zona industriál Tianjin, hamosu udan detritu iha sidade portuária.

Jornál ne’e indika mós katak ema barak prezu besik iha zona esplozaun nian tanba inséndiu.

Tuir ajénsia ofisiál xineza Xinhua, bombeiru na’in rua ne’ebé bolu ba fatin ne’ebá lakon tiha,no insédiu kombate fali hosi ekipa emerjénsia 10 ho viatura 35.

Entre ema na’in 300 no 400 ne’ebé kanek tama ona iha ospitál ida, informa Notísia Pekin nian, no sita mós hosi funsionáriu ida hosi ospitál ida seluk, katak imposível sura moras sira ne’ebé to’o hafoin esplozaun.

Tuir konta hosi Sentru Rede Vijilánsia Sizmu xinás nian iha Weibo, rede sosiál xineza ida, iha magnitude hosi esplozaun dahuluk ekivale ho TNT tonelada tolu, enkuantu esplozaun daruak ho ekivale ho tonelada 21 hosi esplozivu ne’e.

Tianjin, ne’ebé situa kilómetru 140 iha Pekin parte sudeste, hanesan sidade boot ida iha nasaun, ho abitante millaun 15 resin, tuir dadus tinan 2013.

SAPO TL ho Lusa
Viewing all 15747 articles
Browse latest View live


<script src="https://jsc.adskeeper.com/r/s/rssing.com.1596347.js" async> </script>